Nerds and Words

Conținutul static și conținutul interactiv. Care-l mișcă pe care?

Trebuie să recunoaștem, există o bucurie copilărească în fiecare dintre noi atunci când interacționăm cu ceva pe internet și simțim în mod direct cum clickurile noastre… fac ceva.  Atunci când clickul nostru modifică ceva în mod vizibil, perceptibil, pe pagina pe care ne aflăm.   

Această bucurie copilărească subconștientă e dublată de seriozitatea asumată de adult, ca să-i spunem așa, acea seriozitate care se simte bine atunci când consideră că are controlul la un click distanță.

Atunci când copilul și adultul din noi se întâlnesc pe aceeași pagină web și dau click-uri cu interes, putem începe să vorbim despre interactivitate. Putem începe să vorbim despre cum conținutul static și conținutul interactiv conlucrează pentru a ne ține cât mai atenți și cât mai interesați de brandurile care le folosesc în mod corect.

Să vedem întâi care se mișcă și care nu

Conținutul static înseamnă orice conținut care poate fi livrat unui utilizator final fără a fi necesar să fie generat în timp real sub ochii lui, modificat prin prezența sa sau procesat la fața locului oricum altcumva. Este vorba despre materialele care au fost urcate pe un server și care sunt livrate mai departe în același fel, neschimbate, oricărui utilizator. Vorbim despre:

  • Postări de blog
  • Newslettere
  • Comunicate de presă
  • Ebook-uri
  • Landing page-uri

În principiu, vorbim despre lucruri care ni se par că există de când lumea. Lucruri care, după atâta vreme, ne dau senzația de… static. Momentan, marea majoritate a conținutului online încă este statică – acest tip de conținut rămânând unul dintre cele mai simple și mai eficiente moduri de a realiza campanii de marketing pe Internet.

Conținutul interactiv, pe de altă parte, este orice tip de conținut care cere publicului țintă în mod nativ un nivel de engagement direct, oricât ar fi el de mic. Conținutul interactiv a început să se dezvolte foarte puternic în ultima jumătate de deceniu și a devenit din ce în ce mai popular – deși este, în general, mai greu de realizat și mai costisitor. Aici avem în vedere:

  • Infografice interactive
  • Landing Page-uri dinamice
  • Videouri interactive (de tipul tu alegi ce urmează)
  • Filtre pentru testat haine / pantofi / machiaj
  • În general orice ține de AR (Augmented Reality)

Ce e interesant e că fiind interactiv, conținutul de acest fel satisface cele două entități pomenite la început: copilul și adultul. Le oferă amândurora șansa de a participa, sporind experiența lor atât din punct de vedere al repetabilității interacțiunii, cât și al memoriei acțiunii. Când ne implicăm activ în ceea ce consumăm, mai degrabă decât să consumăm pasiv, șansele să fim prinși – ba’ chiar bucuroși că suntem prinși – cresc.

Drept urmare, în ziua de azi, conținutul static ni se pare uneori prea dens, prea greu de parcurs pe cont propriu. Absolut evident, este încă foarte important, ba chiar joacă un rol important în marea majoritate a tipurilor de conținut interactiv. Ca să nu mai vorbim despre optimizarea SEO, de la alegerea subiectului potrivit și până la plasarea corectă a tuturor elementelor textuale pentru ca Google să te știe cât mai bine. Dar în peisajul actual al marketingului digital, conținutul interactiv este din ce în ce mai des combustibilul căutat de brandurile care doresc să se impună.

Sursă foto

Acum să vedem ce îi mișcă pe consumatori

Urmează câteva exemple de conținut interactiv – pe unelele cunoașteți deja, pe altele nu, iar poate despre altele nici nu ați băgat de seamă că ar intra la categoria de conținut interactiv. Probabil datorită cantității mari de conținut static.

Videourile interactive

Combinând formatul video mult îndrăgit de întreaga planetă cu anumite elemente interactive, se pot obține perspective captivante, motiv pentru care noile trenduri digitale se învârt din ce în ce mai des în jurul conceptului de live streaming sau a vlogurilor în care ești întrebat despre ce ai vrea sa fie următorul vlog. Aceste tipuri de videoclipuri par pentru audiențe cele mai autentice, îndemnând continuu la interacțiune prin comentarii.

Dincolo de asta, există serii întregi de clipuri interactive, și da, existau și înainte ca Black Mirror să folosească în mod inteligent acest tip de conținut dinamic pentru finalul seriei. Honda a folosit o poveste duală în videoclipul lor interactiv pentru Honda Civic Type R. Telespectatorii puteau comuta între cele două povești prin apăsarea tastei “R”. Un pun destul de inteligent.

Există foarte multe canale de Youtube care se preocupă de acest format în care tu alegi ce se întâmplă în continuare, folosind filmări predeterminate. Tot ce-ți rămâne e să apeși pe clipul dorit și să simți că ai schimbat firul narativ după bunul tău plac.

Augmented Reality

AR face parte din familia din ce în ce mai captivantă de XR (Extended Realities). Acest tip de conținut interactiv promite extrem de multe în viitor și abia a început să fie explorat de echipele de marketing din toată lumea. Acestea sunt cele trei tipuri de XR: 

  • Virtual Reality (VR) – în care utilizatorii poartă căști VR pentru efectul de imersiune totală într-o lume complet virtuală
  • Augmented Reality (AR) – Layers (straturi) de grafică virtuală aplicate prin intermediul dispozitivelor mobile direct peste lumea reală
  • Mixed Reality (MR) – un amestec de AR și VR care oferă conținut interactiv pe care oamenii îl pot manipula

Sephora Virtual Artist este un exemplu extrem de bun privitor la ce poți face folosind tehnologia AR și cum poate ajuta foarte multe persoane să ia decizii mult mai informate, chiar și de la distanță, privitor la achizițiile lor viitoare. Cu instrumentul AR oferit gratuit de Sephora, femeile pot încerca produse fără a-și părăsi locuințele. Realitatea augmentată folosește filtre pentru a exemplifica cum vor arăta cu produsele de machiaj aplicate.

Sursă foto

Sondajele

Sondajele sunt probabil cea mai veche și cea mai simplă formă de marketing interactiv. Ele sunt o modalitate excelentă de a intra în contact cu publicul și pot fi utilizate în mai multe moduri pentru a obține diverse informații despre direcția în care ar trebui să meargă brandul și, mai ales, de ce. Cel mai simplu mod de a utiliza sondajele în favoarea ta e să îți întrebi publicul lucruri despre produsele sau serviciile pe care le oferi.

Ne lovim la tot pasul de sondaje ele pe Facebook și Linked-In, dar nu știu câți dintre noi am conștientizat că ele trec în lumea marketingului drept conținut dinamic.

*********

Atunci, poate vă întrebați, dacă la Nerds & Words ne ocupăm de content scris, static, de ce batem atât tam-tam pe content-ul interactiv? Voi începe cu al doilea rând: pentru că este foarte interesant de explorat pentru oricine, din punct de vedere al digital marketing-ului.

Și în primul rând: pentru că marea majoritate a conținutului interactiv în sine nici măcar nu poate începe să viseze că vinde dacă nu are pe fundal content static bine realizat. Fie că vorbim despre un sondaj, despre un script video sau chiar și despre informațiile de sub un anume tip de machiaj sau o anume haină aplicate cu AR.

Conținutul interactiv nu vine să înlocuiască conținutul static, ci să îl facă pe acesta din urmă și mai valoros. Și viceversa. Te așteptăm, așadar, să interacționezi cu noi aici. În prima fază, îți vom răspunde cât de static putem.