Nerds and Words

greșeli

Top 5 greșeli în copywriting

Viața de copywriter este o binecuvântare cu greșeli de tot felul – din partea clienților, din partea noastră, din partea Universului. De asta ne tot corectăm între noi până ne plictisim, ca să ne asigurăm că nu picăm în capcanele pe care ți le vom prezenta și ție, mai jos.

Dar mai întâi, ce face un copywriter? Am discutat despre această dilemă în detaliu într-un articol precedent, pe care îl poți găsi aici. Pe scurt, noi suntem cei din spatele postărilor amuzante de pe Facebook, cei care se asigură că oamenii care intră pe site-ul tău au înțeles cu ce te ocupi și cei care te ajută să-ți vinzi produsele și serviciile.

Așadar, să nu mai vorbim atât despre noi (greșeala nr. 4) și să trecem la treabă. Să descoperim împreună care sunt top 5 cele mai comune greșeli în copywriting; și să vedem și ce poți face pentru a le evita.

Greșeli gramaticale și/sau ortografice

Începem cu ce-i mai simplu și mai evident în materie de greșeli – cele gramatice și/sau ortografice. Când eram mică și vorbeam pe Yahoo! Messenger, prietenii mei din cartier îmi ziceau că sunt o grammar nazi și să îi mai las în pace, că doar am înțeles ce voiau să zică.

Ei bine, gașca mea din cartier, lucrurile nu mai merg așa când ai un business serios. Majoritatea persoanelor din ziua de azi își desfășoară o bună parte din interacțiuni în format scris, deci pot repera greșeli de orice fel, chiar și din avion.

Desigur, e omenesc să greșești, așa că poți apela oricând la cineva să îți verifice textele – așa facem și noi! Important este să nu te bazezi doar pe tine – un text cu adevărat mișto și corect nu se face niciodată singur.

Nici prea-prea, nici foarte-foarte

Să purcedem cu greșeli mai nuanțate, începând cu cea legată de conținut: e fie prea-prea, fie foarte-foarte (când ar trebui să fie taman invers). Înseamnă că fie e scris de cineva care este foarte pasionat de ceea ce face și intră în prea multe detalii tehnice, fie e scris de cineva care nu se pricepe, și e prea vag.

Un text corect ar trebui să facă cititorul să plece satisfăcut, cu sentimentul că ceea ce a citit a fost exact ce avea nevoie – să înțeleagă, dar să nu simtă că a studiat pentru doctorat. De aceea este indicat să te folosești de o firmă specializată – pentru că din exterior te raportezi diferit la business, decât dacă ești în nucleul activității.

Deci, un exercițiu foarte bun de imaginație e să te pui în pielea clientului tău țintă: ce are el nevoie să audă și să priceapă, nu ce ai vrea tu musai să îi transmiți.

Call to action

Oamenii se feresc adesea de texte call to action (CTA), de frică să nu devină spam, să nu supere, să nu pară enervant. Ca o fană declarată a teleshoppingului, nu pot să rezonez deloc cu aceste temeri, sinceră să fiu cu voi.

Deși pare banal, este nevoie de CTA la finalul textelor de pe site, de newsletter sau postări de Facebook. De fapt, sunt puține ocaziile în care n-ar trebui să îi îndemni pe oameni să acționeze.

Iar CTA nu trebuie să fie clasicul „Cumpără acum!” sau „Sună-ne imediat!”. Un CTA bun poate fi doar un îndemn de a da like, de a trimite un mesaj sau de a citi un nou articol. Pentru inspirație, găsești o lista de CTA-uri aici.

Vorbești despre caracteristici, nu despre beneficii

Una dintre cele mai comune greșeli în copywriting, despre care înveți în prima zi de școală. Sau, mă rog, curs online. Sau, mă rog, filmuleț de pe Youtube.

Nu este relevant să vorbești despre caracteristici, ci despre beneficii. Adică, dacă mașina pe care o vinzi are încălzire în scaune, nu este relevant pentru clientul tău. Dacă încălzirea din scaune a mașinii pe care o vinzi îi va aminti clientului tău despre vremurile în care stătea pe sobă la bunica, atunci este relevant.

Ține minte mereu că oamenii au lucruri mult mai bune de făcut decât să citească ce ai tu de scris. De aceea, fiecare cuvânt trebuie să fie relevant, bine direcționat și asumat. Vrei să păstrezi clientul interesat? Vorbește despre cum îi poți simplifica viața, nu despre cât de bun e businessul tău.

Customer feedback

„Auzi, da’ mie nu-mi pasă ce a zis Georgel din Galați despre serviciul ăsta”. De acord, nici mie. Însă adevărul este că multor oameni le pasă să vadă recenzii de la clienți. Chiar dacă nu poți ști niciodată cine e real și cine nu, există o doză de confort oferită de gândul că nu vei fi singurul care își asumă un risc încercând un produs sau un serviciu nou.

Prin urmare, cere feedback constant – în format scris sau video. Chiar și câteva stele lăsate pe Google sau TripAdvisor pot face o mare diferență pentru businessul tău. În plus, te ajută și pe tine să înțelegi ce faci bine și ce nu, ce poți modifica și ce poți păstra.

 

Așadar, iată – top 5 greșeli pe care le poți face în copywriting. Desigur, ele sunt mult mai multe, dar lasă-ne pe noi să ne chinuim cu restul.

Nu uita să ne urmărești pe Facebook. Vezi, CTA.

Iar dacă cele de mai sus ți-au dat dureri de cap, nu te complica – scrie-ne și lasă-ne pe noi să ne ocupăm!