Nerds and Words

Cum să planifici conținutul pentru clienți

Se știe deja clar și clarisim că, atunci când e vorba de conținut scris pentru clienți, nu e nimic nou sub soarele obscurizat de cerurile fumurii, iluminate acum de soarele primăverii. Mai ales atunci când ai de-a face cu niscaiva content/copywriting. Tre’ să faci treabă bună, că evident nu-i de glumă. Să iasă brici, fârtați și surori întru creație, că doar așa e dat să fie, tautologic vorbind: ca să fie cum ar trebui să fie!

În fiecare dimineață, Echipa NaW se așază la prea faimoasele pc-uri, dă drumu’ la muzică în căști și vede cam ce-i de făcut ca să mulțumească pe toată lumea: fie clienți, fie propriile ego-uri obsesive, care nu acceptă virgule uitate sau alte bazaconii (oricum, se mai întâmplă, dar rar). Tiptil, tiptil, trece juma’ de zi și unii sunt mai mulțumiți de ce au reușit, alții nu prea, probabil pentru că n-au fost izbăviți de Muza fortunică a Creației. 

Se mai întâmplă, ce să-i faci. În plus, d-aia e bine să planifici totul pe zile, așa la minuțel, ca să nu se-ncrunte la tine vreo zi șăgalnică, în special dacă te-ai încumetat să-i dai cu tifla producției cerebrale. Doamne-ferește!

Tips and Tricks (nărdiste pe worduire)

Sursa foto.

Nu se știe sigur dacă acronimul nostru e de inspirație N&D, dar un lucru e clar pentru noi: dând la o parte faimoasa deviză batalionică „Scriem și rescriem”, mai avem una, secretă. Da, da. Nu prea o zicem p-asta, dar sună cam așa: „Aș vrea să-mi daaai, un brief plin de fericire, o rază de informații utile, să nu mă pierd în amintiri și nostalgii inutile!”

Apoi, mai puțin în glumă, trecem la lucrurile serioase (dar fără să exagerăm cu seriozitatea asta, că se spune că dăunează sănătății):

Briefu’ e preten de nădejde și șef absolut

Îl citim ca lumea, nu glumă. Doar acolo sunt cele mai utile informații posibile. De la tonul vocii, la cine și ce sunt persoanele care vor să adere la serviciile noastre. Băiatu ăsta ne oferă o idee concretă despre ce informații trebuie să căutăm, cum să le găsim și cu ce trebuie să le comparăm. 

Până la urmă, e documentul pater care definește și încadrează scopul întregului proiect. După prima citire, îl recitim și apoi îl tot citim, noroc că e un document virtual, că dacă era o foaie A4, vai și-amar de existența ei!

Trebuie să ne cunoaștem clientul ca pe istoricul browserului nostru

Știu, poate sună clișeic și e ceva de la sine înțeles. Totuși, e un lucru prea important să nu-l menționez aici, mai în serios și deloc în glumă. O cafea fizică sau virtuală, prin intermediul unui call, ajută cum nu se poate. Apoi, hop-și-așa, analizăm ce fac și care este scopul companiei pentru a determina ce fel de conținut e potrivit. Dacă clientul are deja idei despre cum ar vrea să arate strategia lor de marketing, super tare!, important e să ajungem la o viziune comună. Așa, un soi de sentiment à la „What a Wonderful World” armstrongian, cântat la tastatură.

„Stălkuirea” competiției

Da, exact. Se caută totul despre ce fac ceștilalți și cum, și de ce. Ca și cum ți-ai pune pe cap șăpcălia lui Sherlock, între buze ai avea faimoasa pipă și ai folosi lupa modernizată într-un ecran. Dacă vrei să poziționezi un produs sau un serviciu pe o piață deja established, ai de lucru cumetre. Îți dai seama cum fac ei și tu sari să faci mai bine. Evident, există niște formate standard de compoziție mono-maniacală a scrisului domnului conținut, dar oricând poți găsi metode mai bune și mai eficiente de a scoate în evidență ce-l face pe al tău mai fercheș și cu multă bătaie spre cash

Important e să înțelegi ce învârte competiția: citești și bagi la cap tot ce se poate. Articole sau reclame pe site-urile de specialitate sau în publicațiile obișnuite, inclusiv în literatura lor de marketing. Poți chiar să mergi până la o încercare rapidă a serviciilor lor, dacă e cazul.

Identificarea obiectivelor după care să se ghideze conținutul 

Când pică „Aleluia” cerurilor și ne-am dat seama cum stă trebșoara, imediat stabilim obiectivul principal al planului de băiate, ca să zic așa. Are nevoie clientul de conținut pentru a atrage atenția asupra unui produs sau unor servicii? Sau accentul cade în principal pe educarea publicului lor țintă? 

Dacă e vorba de creșterea vânzările sau generarea de trafic pe site-ul web, imediat luăm un keyword planner de la unchiu’ Google și începem să ne familiarizăm cu niscaiva url-uri pline de keywords cu rată de conversie babană. Păi nu, doar trebuie să vedem pe unde se-nvârte treaba? Normal, normal. 

„Buyer-personas” sau măștile lumii înconjurătoare

Un cumpărător-persona este un profil bazat pe cercetare care descrie un client țintă. O definiție de pseudo-dicționar, corect, dar de ce nu? Adică o identitate fictivă, care ajută să-ți dai seama ce cuvinte să pui pe acolo, ce ton să folosești, dacă merg poze mai memeiste sau mergi pe un discurs cât mai profesionist. În esență, masca asta chic, ajuta companiile să înțeleagă și empatizeze cu clienții lor, astfel încât serviciile sau produsele să fie cât mai bine gândite ca să poate reprezenta atât brandul, cât și nevoile consumatorilor.

Ai nevoie și de-o frază care să prindă, un hook „super tare, frate!”

Aici trebuie să te gândești puțin, să bagi niscaiva cercetare asiduă și să vezi cam ce ar prinde. Până la urmă e vorba de a crea niște concepte care să pună în funcțiune un mecanism, ceva care să energizeze orice Frankenstein al pieței moderne. Mai simplu spus, o idee bună și nebună, care să spulbere orice limitări potențiale și care să aducă oamenii cât mai aproape de identitatea unui brand.

Partea mișto la noi e că avem parte de oameni super faini, deschiși la tot felul de idei. Așa putem să comunicăm cât mai bine, să tindem către „win-win”-ul ală, ridicat la puterea pătratică a tuturor pătratelor lumii. Că tot suntem la acest subcapitolaș via care-i treaba cu așa-zisele „hooks”, e un articol super trendy pe dreamgrow.com, „How to Create Content Ideas for a New Client [infographic]”. Fain de tot, dar cel mai important e că au acolo un infografic cum nu se poate mai bun pe tema asta, adică ‘cesta:

Sursa foto.

Un ochi rapid pe el și le găsești pe toate. Informații peste informații, care (pardon de expresie) te pun la punct exact așa cum trebuie.

Concluzie nărdistă

Ce să mai, e deja simplu. Iei toate cele de mai sus, le pui cap la cap și vezi ce iese. Dacă nu merge din prima, atunci poate a doua încercare sau a treia e cu noroc. N-au fost, la naiba! Ce să mai zic, atunci poate te-ncumeți să dai un ochi aici pe la noi, ca să-ți sărim în ajutor cât ai zice… copy-content-writing sau pește sau Paște! Îmi mai permit un pardon de expresie, dar există oricând opțiunea să alegi ce simți tu că te ajută mai mult (sau să ne alegi pe noi *wink-wink*).