Nerds and Words

Cum măsori acțiunile de content marketing

Cu siguranță ai auzit în repetate rânduri cât de benefică este o strategie de content marketing (sau marketingul prin conținut) și cât de mult conținut ar trebui să produci. Însă, prea puțină lume ți-a spus și cum să-l măsori. În acest articol, vom oferi o perspectivă largă asupra măsurării acestor eforturi, ca eforturile tale să fie cu adevărat prospere.

 

Dacă te afli aici, vom presupune că știi deja ce înseamna acest concept. Dacă nu, nu e nicio problema, am scris în trecut un articol despre ce este content marketing-ul și de ce contează.

 

 

De ce să măsor eforturile de content marketing?

O vorbă din popor spunea: “o acțiune măsurată, e pe jumătate realizată”. De fapt, nu există această cugetare, însă nouă ne place să credem în ea. 

 

Așadar, orice efort sau acțiune de marketing și de business, în general, trebuie măsurată. Doar așa poți avea rezultate vizibile pe care mai apoi le poți îmbunătăți. În cazul de față, măsurarea ne ajută să vedem cât de eficient este marketingul prin conținut pe care îl facem.

 

Întâi de toate, ca să poți face asta trebuie să te asiguri că ai definite clar obiectivele de marketing (și de content marketing). Efectiv, ce vrei să obții prin aceste acțiuni.

 

Obiectivele și eforturile tale de a măsura aceste acțiuni, trebuie să fie corelate cu obiectivele afacerii. Asigură-te că poți acționa prin indicatorii pe care îi măsori și prin datele pe care le obții. Altfel, rămân doar niște cifre într-o prezentare Powerpoint. 

 

Uite 3 obiective fundamentale din content marketing:

  • Dezvoltarea autorității și notorietății în domeniu
  • Creșterea numărului de conversii
  • Obținerea de vânzări noi 

 

 

Cum măsori concret acțiunile de content marketing?

Aici intră în scenă indicatorii de performanță. Așa cum am zis mai sus, în funcție de obiectivul tău, pot exista mai mulți indicatori de performanță pentru marketingul prin conținut. Probabil că știi deja, dar pentru a analiza acești indicatori este necesară setarea contului de Google Analytics pentru site-ul tău.

 

Dacă ești la început și încă nu ai setat Google Analytics, uite un tutorial simplu:

 

 

În cele ce urmează vom lua fiecare obiectiv în parte pentru a vedea ce și cum putem măsura și analiza.

 

1. Dezvoltarea autorității / notorietății

 

În principiu, acesta ar trebui să fie principalul tău obiectiv când începi să faci marketing prin conținut. Indicatorii de performanță pentru acest obiectiv sunt:

 

  • Numărul de menționări pe Internet

Practic, de câte ori cineva a menționat numele mărcii tale pe Internet. Aici îți recomandăm două tool-uri pentru a monitoriza asta: Google Alert (un tool gratuit de la Google) și Mention (un tool mai complex, care îți trimite alerte inclusiv pentru menționările din social media, costă peste 100 de lei pe lună, dar ai 14 zile gratuit).

  • Sentimentul urmăritorilor

Știu că poate suna ciudat. Dar, numărul de like-uri și reacții de pe social media nu îți va plăti facturile. Ce ar trebui să analizezi sunt secțiunile de comentarii, recenziile, sau chiar și reply-urile la mail-uri. Asta te va ajuta să devii un brand autentic, care produce un conținut pentru care audiența chiar prezintă interes.

  • Numărul de backlinks către site-ul și materialele tale

Un conținut valoros va atrage de la sine atenția altor site-uri (bloguri, publicații), care îl vor distribui. Acest conținut îți poate aduce link-uri către el, iar asta îți va propulsa site-ul și materialul respectiv în primele poziții pe Google. Implicit, vei avea și mai mult trafic organic pe acel material.

 

2. Creșterea numărului de conversii

 

În medie, rata de conversie este de șase ori mai mari pentru companiile care utilizează marketingul de conținut, față de cele care nu fac asta. 

(Sursa: Aberdeen Group) O conversie în content marketing se traduce printr-o acțiune făcută de o persoană datorită conținutului oferit de noi. Aceste acțiuni se pot măsura prin:

 

  • Numărul de abonați noi din listă – newsletter sau chatbot

Sigur ai mai auzit faimoasa vorbă “Banii sunt în liste”. Așadar, cel mai probabil ai o bază de date cu abonații la newsletter sau colectați prin chatbot. Poți vedea acest indicator cu ușurință prin orice platforma de e-mail marketing sau de chatbots folosești.

 

  • Sursa din care provin abonații

Urmărește sursa din care provin acei abonați. S-au abonat pentru a descărca un ebook despre un anumit topic? Au venit dintr-un articol anume de pe blog? Asta te va ajuta să afli ce îi interesează cu adevărat pe oameni, iar astfel poți să-ți îndrepți eforturile de content marketing în acea zonă.

 

  • Rata de deschidere a e-mailurilor

Ca să te asiguri că oamenii chiar sunt interesați de conținutul tău, trebuie să analizezi care este procentul de oameni care îți deschid mail-urile. Orice platformă de e-mail marketing ai folosi, vei vedea cu ușurință acest indicator.

 

  • Rata de click din e-mailuri

În funcție de conținutul oferit, oamenii vor interacționa cu el fie prin click-uri pe butoane de call-to-action, fie prin bannere sau hyperlinks. La fel ca indicatorul de mai sus, îl poți monitoriza ușor din orice platforma de pe care trimiți mail-uri.

 

3. Obținerea de vânzări noi

 

Așa cum am zis mai sus, angajații încă nu acceptă salariul în like-uri. Nici măcar în click-uri pe mail. Drept urmare, trebuie să obținem și vânzări prin content marketing. Uite prin ce putem măsura asta:

 

  • Lead-uri orientate spre vânzare

Aici ne referim la acele persoane care, pe lângă faptul că ți-au lăsat datele lor, au mers și mai departe în procesul de vânzare. Spre exemplu, au solicitat o ofertă sau au programat un apel. Știu că un număr mare de lead-uri venite de la un ebook poate fi entuziasmant. Într-adevăr chiar este. Însă la final, ne interesează ca acele persoane să și cumpere la noi.  Acest indicator poate fi măsurat prin softul tău CRM sau prin altă aplicație de organizare a clienților folosești. 

 

  • Contracte încheiate

Acest indicator semnifică vânzarea efectivă. Câte contracte ai încheiat după ce un client a aflat de tine, ți-a parcurs materialul, a solicitat mai multe informații și în final a cumpărat. Dacă vrei să mergi mai în amănunt cu analiza și măsurarea, uite o listă cu ce metrici poți urmări pentru fiecare tip de conținut în parte.

KPIs by content type

(sursa: Content Marketing Institute)

 

Acum, e important pleci la drum cu un lucru în minte: măsurarea eforturilor de content marketing este un proces continuu.

 

 Asta se datorează faptului că aceste eforturi de marketing îți aduc rezultate pe termen lung. Important este să te asiguri constant că strategia ta de conținut își poate atinge obiectivele enumerate mai sus. Nu ai o strategie de conținut? Nicio problemă, dă-ne un buzz și o construim împreună!

 

Material scris de Cristian Niță

Curioasă și minuțioasă, Irina s-a îndrăgostit de comunicare și publicitate după 3 ani luni de științe politice. Îi plac Eugeniile, fotografia și pereții colorați ai Bucureștiului, a căror cronică o ține pe Instagram. Se consideră mai degrabă „storyteller” decât „content writer”, iar brandingul și psihologia consumatorului îi aprind întotdeauna „beculețele”. Când nu scrie, citește. Când nu citește, scrie. Are câte o memă sau o melodie potrivite pentru fiecare context și stare de spirit. Crede în puterea cuvintelor de a schimba lumea.