Strategia ta de conținut în 5 pași simpli - Nerds and Words

Nerds and Words

Strategie-de-conținut

Strategia ta de conținut în 5 pași simpli

Să fii relevant și engaging pe social media nu-i treabă ușoară. Ai nevoie de conținut pentru Instagram, Facebook, LinkedIn și pare că trebuie să fii mereu inspirat și plin de idei. Ei bine, nu. Am mai demontat noi mitul ăsta, când îți povesteam cum creația e 99% transpirație și 1% inspirație. N-ai nevoie nici de muză la purtător, nici de vreun duh de buzunar care să-ți sufle idei cu impact, ci de mult research și puțină gândire strategică. Așa că astăzi vorbim despre tooluri și principii care să te ajute să-ți pui singur pe picioare strategia de conținut potrivită afacerii tale și care să te țină (măcar cât o pereche de Converși).

 

1. Research

 

Researchul e motorul din spatele strategiei. Nu se poate fără, deci dacă-i musai… cu plăcere. Cei de la CoSchedule au făcut un checklist fain pentru content marketing, în care ai toate etapele pe care trebuie să le parcurgi ca să ajungi să-ți cunoști clienții și să le înțelegi preferințele:

 

content-marketing-research-tips-list

CoSchedule.com

 

Tot în etapa de research faci cunoștință și cu competitorii și îți alegi subiectele pe care urmează să scrii. Poți seta o alertă Google cu numele competitorilor pentru a afla înaintea tuturor ce se întâmplă cu ei și cu ce se mai ocupă. Dar alertele Google sunt la fel de folositoare și în crearea de conținut: odată ce alegi cuvintele-cheie pentru site-ul și afacerea ta, poți face o listă cu toate cuvintele/conceptele înrudite și poți seta alerte Google pentru fiecare dintre ele, ca să fii la curent cu ce se întâmplă în industrie și să nu rămâi niciodată fără inspirație. 

 

Ai aici 25 de tooluri de „spionare” a competiției de la Neil Patel. Multe dintre ele sunt gratis și te ajută să-ți faci o idee despre ce merge și ce nu merge, ce a acoperit deja competiția și cât loc de manevră îți rămâne.

 

Pentru keyword research (cu volum de căutare cu tot, dar și cu state of the competition, ca să știi ce-i relevant și cum stai) recomandăm:

 

 

2. Generare de idei

Pornind de la cuvintele-cheie găsite în etapa de research, e momentul să căutăm un fir roșu care să ne ajute să punem bazele strategiei de conținut. 

 

Recomandăm așa:

  • Miro, un site pe care poți face mindmapping așa cum trebuie (adică să navighezi din concept în concept și să creezi un plan vizual pentru strategia de conținut);
  • Answer The Public, un tool care merge mai bine pe engleză și care adună date de la motoarele de căutare pentru a-ți oferi idei și insighturi noi direct de la sursă;
  • Hubspot Blog Idea Generator, care face exact ce-i zice numele- te scoate din încurcătură când ești în pană de idei;
  • BuzzSumo, atât varianta gratis, cât și cea plătită;
  • Quora și alte site-uri de genul, în care afli exact ce întrebări au oamenii atât în legătură cu nișa ta, cât și la modul general; în felul acesta, vei ști cum să-ți structurezi conținutul și vei aborda subiecte de care audiența ta chiar e interesată.

 

Probabil singurul termen oarecum străin din listă e cel de „mindmapping”. Sună fancy, dar nu e complicat: un mind map (hartă a minții) te ajută să-ți structurezi ideile și să găsești legătura dintre ele. Așezându-le pe foaie, le vei vizualiza mai ușor și vei face conexiunule mult mai repede. Funcționează de minune atât pentru subiectele simple, cât și pentru cele mai complicate și poți să le întinzi cât vrei tu. Chiar și la nesfârșit.

 

Mindmap-content-strategy

Sara Toole Miller on Pinterest (https://ro.pinterest.com/pin/29766047517750821/)

 

3. Organizare

 

Avem cuvintele-cheie, avem idei de conținut; ce urmează? În etapa de organizare/planificare stabilim cum gestionăm conținutul pe care îl vom crea. Ca la maraton, e bine să ne dozăm eforturile și să nu dăm totul din prima. Nu numai că ne vom epuiza resursele foarte repede, însă vom crea și niște așteptări în rândul publicului pe care nu le vom mai putea satisface odată ce ne-am risipit ideile și resursele creative.

 

Așadar, pentru planificarea conținutului, poți folosi:

  • Excel sau Google Sheets dacă preferi stilul clasic și să mergi pe cărarea bătătorită; Google Sheets îți oferă ceva mai multe opțiuni de personalizare și, în plus, îți păstrează calendarul în Drive, ca să-l ai tot timpul la îndemână;
  • Calendarul de la Hubspot, cu template-uri pentru toate rețelele de socializare și ghidul utilizatorului;
  • CoSchedule, pentru echipele mai mari și proiectele mai ambițioase (e un tool plătit, care oferă însă numeroase integrări, color coding pentru organizarea proiectelor, sincronizare cu blogul de WordPress și muuulte altele; poți să-l încerci pe gratis timp de 14 zile și dacă-ți place, sunt 3 pachete destul de accesibile din care poți alege).

 

4. Execuție

Fie că e vorba de social media sau de blogul firmei, va fi nevoie ca textul să fie frumos aranjat în pagină și însoțit de elemente vizuale de impact. Într-o postare anterioară, vorbeam despre cele 10 „arme secrete” ale unui copywriter iscusit, care acoperă cam tot ce ține de partea scrisă. Dacă în planul tău intră și niște conținut în limba engleză, îți recomand cu căldură și editorul de text Hemingway, care îți „curăță” frazele de toate elementele care nu-s absolut necesare, ajutându-te să capeți fluență în scris. 

 

Cât despre partea vizuală, recomandăm cu căldură:

  • Dreamstime, Shutterstock și Unsplash pentru fotografie stock;
  • PngTree și FreePik pentru png-uri și grafică vectorială (mici elemente grafice cu care să îmbogățești/înveselești vizualurile pe care le pui la stories sau pe care le postezi pe social media);
  • Canva pentru crearea și editarea vizualurilor; îți oferă destul de multe opțiuni și o mulțime de template-uri ready-made cu care o să mergi la fix, pentru că echipa lor ține lucrurile mereu fresh și e în pas cu tendințele;
  • Poți face chiar și logouri în Canva. Și dacă nu le ai cu Photoshopul, dar vrei totuși ceva profi, cu fundal transparent, îți recomandăm site-ul Remove.bg, care elimină fundalul și are chiar și o opțiune care îți permite să retușezi rezultatul final (pentru că uneori algoritmul nu sesizează corect ce e de șters și ce nu și mai rămân unele greșelușe);
  • Crello este un site asemănător cu Canva, care îți permite să faci designuri simple și de efect pentru postările de social media; la fel și Adobe Spark, atât în varianta gratuită, cât și în cea plătită.

 

5. Stimularea audienței

Din când în când, e bine să iei și câte un feedback sau să-ți dezmorțești audiența, implicând-o în ceea ce faci. Fie că ai rămas fără idei sau că ți se pare că lumea a fost cam tăcută la tine pe pagină în ultima vreme, următoarele mici „trucuri” sunt un must-have în construirea unei comunități sănătoase și în comunicarea pe social media. Și, în plus, sunt instrumente oferite direct de către platformele de socializare:

 

  • Fă live-uri. Pe Facebook sau pe Instagram, fără super multă pregătire, fără aranjamente deosebite. De câte ori ai de-a face cu o ocazie specială sau simți că e momentul să împărtășești ceva în mod direct cu audiența ta, fă un live. Nu e musai să-ți faci un întreg studio în sufragerie, cu lumini, microfoane și o mulțime de camere profesionale. Alege un unghi bun, cu lumină OK, ai grijă să nu fie prea multă gălăgie în jur și there you go. Publicul de pe social media preferă autenticitatea și nu te va taxa pentru lipsa de echipament sau a luminilor de studio. Povestea contează. 
  • Folosește sondajele de pe Facebook. Ai vreo dilemă și simți că părerea publicului tău ar face diferența într-o chestiune importantă? Fă un sondaj pe Facebook. Poți folosi sondajele și ca să afli mai multe despre audiența ta și preferințele sale.
  • Folosește-te de toate opțiunile de pe Instagram Stories. Sunt făcute special pentru a încuraja participarea și a te ajuta să te conectezi cu audiența. 

instagram-stories-options

 

Acum că ai strategie de conținut…

Nu mai trebuie decât să te ții de ea. Am trecut prin toate etapele, am discutat despre instrumente și tool-uri gratuite sau foarte ieftine, am ascuns și câte un „pro tip” pe ici-pe colo… Tot ce ai de făcut e să te pui pe treabă, cu drag și spor. Însă dacă nu te simți pe deplin pregătit să-ți iei acest angajament pe termen lung (sau dacă ai rămas în pană de idei), dă-ne un buzz și vedem împreună ce e de făcut pentru a pune strategia de conținut a firmei tale pe făgașul normal.