Nerds and Words

Ce face un social media manager?

Ce face un social media manager?

Legenda spune că un bun jurnalist sau om de comunicare simte un subiect cu potențial pentru audiența ziarului sau a brandului pentru care lucrează. Sau adresează pe social media o întrebare în legătură cu domeniul în care activează și iese o dezbatere frumoasă.

Astăzi plecăm de la discuția pornită pe Twitter de Matt Navarra, „you know you’re a social media manager when…”. Și, poate, vom afla împreună răspunsul la această semiîntrebare.


Înainte de discuția despre ce face un social media manager?

Să nu uităm că social media – sau pe românește „media sociale” – reprezintă o parte a comunicării în continuă schimbare din toate punctele de vedere. Dintre acestea, partea tehnică – opțiunile pe care Facebook, LinkedIn, Twitter le testează sau algoritmii după care fiecare livrează conținutul.

În momentul de față, social media este între e-commerce și influencer marketing, user-generated content, sursă de știri și advocacy pe anumite subiecte de interes ale societății civile.

Ca să înțelegeți ceea ce am vrut să spun până acum, priviți călătoria sondelor spațiale Voyager prin sistemul solar (planete), centura de asteroizi Kuiper și heliosferă până la intrarea în spațiul instelar. Ideea? Trebuie să treci prin mai multe etape pentru a te defini, a ajunge la scopul final.

Ce face un social media manager

Ești un social media manager adunci când oferi servicii de social media?

Nope. Și nici când pretinzi că știi ce înseamnă copywriting bun.

Ci când dobândești suficientă experiență astfel încât știi Facebook și tot ce ține de ecosistemul ei pe de rost? Când monitorizezi conturile clienților 24/7, chiar și în timpul concediului? Când găsești noi oportunități de conținut pentru brandurile pentru care agenția comunică?

Răspunsurile nu sunt simple, dar pot fi clasificate în câteva categorii, iar un prim răspuns este oferit de cel care a pornit discuția – GIF-uri din serialul „Mad Men”:

 

Ne luăm jobul în serios
Aici sunt exemplu de atitudini pe care orice social media manager trebuie să le aibă. Nu contează cum este vremea de afară sau cât este ceasul, el trebuie să fie la datorie:
  • Do you believe it’s important to have many followers and be successful with your own social media account in order to be trustworthy managing others?
    În general, like-urile, share-urile și comentariile nu țin de foame sau de urât când afară nu este vreme bună, dar este recomandat să fii la curent cu ce se întâmplă în social media pe partea de campanii de comunicare, activări și tips&tricks atât la nivel național, cât și international.
  • You get excited about the introduction of new emojis that relate to the topic you work on.”
    Colega noastră Monica a scris săptămâna trecută un articol despre emojis.
  • „When you have a working understanding of how your org works and can translate that brand to your audiences.”
    Un social media manager are datoria de a înțelege personalitatea fiecărui brand pe care îl gestionează pentru a livra cel mai bun conținut posibil pentru comunitatea lui de pe Facebook, Instagram și LinkedIn.
  • „Facebook Business Manager has become your ever shifting mortal enemy but also the most consistent thing in your life!”
    Facebook Business Manager, mon amour pour toujours!
  • You have to double-check that you are sharing something on your personal account and not the business page.”
    Râdem și glumim, dar paza bună trece primejdia rea.
  • „When I handled a whole FB strategy all alone.”
    Cum a spus și „maestrul” Alexandru Trandafir interpretat de actorul Puiu Călinescu în cel de-al treilea film din seria „Brigada Diverse”, „Un răspuns excelent!”.
  • „Your photo library is full of screen recordings of great social ads.”
    Corect. Sau poți folosi aplicații / platforme precum Pocket, respectiv opțiunea „Save this” de pe Facebook pentru a-ți crea o mică bază de date cu campaniile, articolele sau postările care ți-au plăcut.

Deci: Ce face un social media manager? Timp liber 🙂
Un social media manager trebuie să modereze în permanență, cel puțin 1-2 ore pe zi, conturile de social media ale clienților pentru a evita anumite situații neplăcute.
  • „You spend your vacation time stalking your brand’s feeds to make sure nothing is going wrong.”
    Un răspuns care se încadrează mai bine în prima categorie, dar suntem în vacanță și consider că este indicat să mai arunci un ochi pe conturile de social media ale clienților, măcar de dimineață.
  • „You think talking about Facebook’s changes of algorithm and viral videos with your wife is an inescapable moment of your romantic dinner.”
    Discuția despre algoritmii rețelelor de socializare este justificată dacă și jumătatea ta lucrează în publicitate. În caz contrar, încearcă să nu strici momentul.
  • „You’re still working when you’re on holiday or it’s midnight and you’re checking messages!”
    Cum am spus și în primul răspuns, este indicat să mai arunci un ochi pe conturile de social media ale clienților chiar dacă ești în vacanță.
  • „You have to check the comments and reply on Sundays as well.”
    Din nou, nu strică să arunci un ochi peste conturile de social media ale clienților duminică seară.

Parenting
Odată cu explozia rețelelor de socializare dată de smartphone-urile care devin din ce în mai inteligente și accesibile tuturor datorită prețului, copiii și-au dezvoltat capacitatea de a se alinia noilor mijloace de entertainment.
  • „You fear your toddler is going to accidentally share Baby Shark to your employer’s social media channels.”
    O soluție pentru astfel de probleme este opțiunea de „Log out” de pe smartphone și laptop la finalul programului.
  • „Your experience is overruled by the client’s 13-year-old nephew’s opinion.”
    Au și cei mici dreptate, dar într-o mică măsură. Încearcă să le răspunzi pozitiv la astfel de comentarii.

 

Virale la pătrat
Atitudini care au sau nu legătură cu contextul sanitar actual.
  • … you think covideos are a new insta feature for influenzas.”
    Sau auzi de o nouă aplicație pentru editarea fotografiilor, „Vappccines”.
  • „You get asked <Can we go viral?>”
    Cred că este una din întrebările pe care clienții și le pun în privința campaniilor derulate pe social media. Nu spunem nici prima sau nici ultima, ci doar că este pe hârtie.
  • „You get handed a video you’ve never seen before, and get asked to <make it go viral>”
    Examenul pentru obținerea certificării de social media manager, punctul 2) „Realizați o postare virală pe Facebook și Instagram pornind de la un clip sau imagine la prima vedere”.

La sfârșitul zilei de lucru, când știi că ești un social media manager?

Nu cred că există un răspuns final și exact la întrebarea pusă de Matt Navarra, deoarece social media este în continuă schimbare din toate punctele de vedere.

Noi ne vom opri la trei: tehnic – features și algoritmii prin care conținutul ne este livrat în News Feed -, social – are capabilitatea de a mobiliza, reuni sau ajuta oamenii, chiar și pe necunoscuți -, dar și financiar – dezbaterea merge până în punctul în care influencerii nu își marchează postările plătite.

Contează să fii și să rămâi autentic, să cunoști diferența dintre writing și content writing, să livrezi conținut care să inspire comunitatea ta și să comunici cu ea indiferent de vremurile pe care le vom trăi.