Stoicism în marketing - lecții antice pentru succes în prezent - Nerds and Words

Nerds and Words

stoicism în marketing 2

Stoicism în marketing – lecții antice pentru succes în prezent

Astăzi vorbim despre stoicism în marketing – cum putem integra lecțiile esențiale ale înțelepților dinaintea noastră, pentru a obține rezultate care să reziste, la rândul lor, în timp. Pregătește-te, marketologule stoic, pentru a învăța să creezi conținut de care și Marcus Aurelius* ar fi mândru!

*în graiul românesc, Marcus Aurelius este, de fapt, Marc Aureliu; însă nouă ni se pare că sună a boală de urechi, așa că folosim denumirea de la englezi. 

În primul rând, ce înțelegem prin “stoicism”?

Stoicismul este o școală de filisofie helenică, fondată de Zeno din Citium, undeva în jurul anului 3 î.Hr. Scopul principal al acestei școli filosofice e să creeze un sistem de valori care să ducă omul de rând la o emoție numită de greci eudaimonia. Și mă rog, să trăiască virtuos și toate cele, dar eudaimonia e linia de finish, să zicem. 

Fără o traducere exactă, eudaimonia este considerată fericirea – aia adevărată, care vine din interior, care nu poate fi modificată de factori externi. Despre ea am citit o chestie foarte faină, cum că „nicio ființă umană care i-a înțeles atracțiile n-ar putea să se mulțumească cu mai puțin.” 

Adevărul este că discuția despre stoicism este lungă și interpretările multiple, iar noi suntem mai degrabă scriitori decât filosofi. De aceea, la finalul acestui articol găsești o bibliografie care te va ajuta să înțelegi mai bine conceptul. Până atunci, hai să aducem și marketingul în ecuația noastră.

Cum adică stoicism în marketing?

Lecțiile valoroase ale stoicilor sunt implementate până în ziua de azi. Ba chiar, stoicismul a întâlnit un nou val de popularitate în ultimii ani, adesea asociat cu hustle culture, antreprenoriat și succes într-o lume extrem de competitivă.

De aceea, este lesne de înțeles că și marketingul, la fel ca orice arie a vieții noastre (profesionale sau personale) poate fi făcut mai bine, sau mai rău. “Bine” și “rău”, în cazul acesta, exprimând deopotrivă aspecte obiective (rezultate), cât și aspecte subiective (moralitate, etică, respectarea valorilor personale).

Așadar, așa cum ar spune chiar Seneca: „întreg viitorul șade* în incertitudine, trăiește imediat”. Adică, hai să intrăm în pâinea subiectului nostru: stoicism în marketing.

*nu știm sigur dacă Seneca ar fi folosit chiar termenul “șade”, dar nouă ni s-a părut potrivit. Poate chiar puțin cheeky

Stoicism în marketing – care sunt lecțiile principale din care putem învăța?

Să discutăm despre pricipalele 5 lecții pe care noi le considerăm esențiale pentru aria marketingului din zilele noastre. Dacă vă place acest articol, poate revenim cu “Marketologul Stoic 2: Răzbunarea”. Mai discutăm.

I. Concentrează-te pe ceea ce poți schimba și renunță să te preocupi de elementele ce nu țin de tine

“Sarcina principală în viață e simplă: să identific și să separ lucrurile, astfel încât să-mi pot spune clar care sunt elementele externe care nu țin de controlul meu, și care sunt cele legate de deciziile pe care chiar le pot controla.”

Epictet

“Dar n-avem bugetul necesar!”

“Dar n-avem oameni dedicați pe design!”

“Dar nu dispunem de cele mai performante tooluri online!”

Cred că le-am auzit și spus, la un moment dat, cu toții pe astea. 

Adevărul este că niciodată nu o să avem absolut tot ce e nevoie pentru a face cele mai mișto campanii de marketing. Chiar și când bugetul este cuprinzător, se găsesc mereu variabile care să nu meargă conform planului – oameni uită, oameni chiulesc, oameni nu răspund la timp la mailuri.

Din fericire, atunci când dăm la o parte KPI-urile și așteptările noastre personale, ne aducem aminte de un adevăr fundamental: marketingul este un domeniu creativ. Dacă facem un pas înapoi și ne uităm la imaginea de ansamblu, realizăm că pe lângă sutele de variabile care nu țin de noi, există (cel puțin) câteva care pot fi controlate – creativitatea, imaginația și un strop de tupeu.

Așadar, marketolog stoic, lasă colaboratorul ăla care nu răspunde la telefon (fir-ar el să fie de lepră) și hai să ne întoarcem atenția în ograda noastră creativă. 

II. Lucruri nașpa se vor mai întâmpla – nu fi surprins, fii pregătit

“Să treci peste provocări cu o minte calmă înseamnă să-i furi nenorocului puterea și povara.” 

Seneca

De cele mai multe ori, marketingul este despre campanii fun cu influenceri, însă uneori este și despre damage control. Despre decizii radicale, rapide și asumate pe care trebuie să ni le luăm atunci când lucrurile nu merg așa cum ne-am fi dorit. 

Pentru a trece cu succes pentru astfel de obstacole, marketologule stoic, trebuie să exersezi în mod activ starea unei minți calme – să înțelegi ce ține și ce nu de controlul tău, ce este important în momentul prezent și ce contează cu adevărat la nivel macro. Iar asta se poate face doar prin exercițiu zilnic.

Așa că data viitoare când colegul îți mănâncă sandwich-ul din frigider, bucură-te – ai o nouă oportunitate să exersezi o stare zen.

Astfel de momente de urgență sunt mai ușor de gestionat atunci când valorile companiei tale/pentru care lucrezi sunt clar determinate. Dacă încă nu știi despre valori în business, click aici

III. Nu te opri vreodată din învățat

“Când renunț la cine sunt, devin cine aș putea fi.”

Lao Tzu*

*Lao Tzu nu e stoic per-se, e taoist, însă un utilizator anonim de pe Reddit a spus că stoicismul e versiunea greacă a taoismului, deci asta e scuza noastră ca să includem un citat care, de fapt, ne place foarte tare.

O mare bubă a egoului e că are tendința să se umfle. Mai ales când avem acces la informație, când ne duce mintea și când reușim să atingem diverse niveluri de succes.

Ce ne spun stocii, însă, e că este important să menținem mereu vie setea de cunoaștere – cu atât mai important într-un domeniu ca marketingul, care se schimbă (literalmente!) de la o zi la alta. Nici algoritmul Google nu mai știe ce să creadă despre el însuși. 

Așadar, marketologule stoic, fie că ești în primul an de programat postări pe Facebook (ne pare rău pentru tine) sau în al 10-lea de coordonat strategii de marketing la nivel național, nu uita să menții curiozitatea pentru nou, pentru inovație, pentru un feedback constructiv. 

IV. Nu-ți fie rușine să ceri ajutor

“Cât mai ai de gând să aștepți până când o să ceri ce e mai bun pentru tine?”

Epictet

Și nu, promitem că n-am inclus lecția asta ca să ne vindem serviciile de content writing. Nici vorbă, articolul de azi are ca singur scop să arate ce deștepți suntem că știm niște filosofie. 

Însă, lăsând gluma la o parte (pentru un moment scurt, promitem), ajutorul este un principiu fundamental în stoicism.

De fapt, stoicii încurajau găsirea exemplelor de oameni virtuoși – un ideal către care să aspirăm în demersurile noastre de integrare a teoriilor stoice în comportamentele noastre de zi cu zi. 

Așadar, atunci când simți că ai nevoie de ajutor – cu un sfat, o oră de consiliere sau un serviciu specific – nu-ți fie rușine să-l ceri. Pentru a atinge excelența, avem nevoie de susținere, de înțelegere și, din când în când, de câte un șut în fund. 

V. Eșecul este normal, regretul este prostesc

Cred că Pepsi știe asta mai bine. Sau Benetton. Sau Bloomingdales.

În alte cuvinte, se întâmplă și la case mai mari. E normal. Mai ratăm un emoji, mai uităm o postare, mai avem câte un typo în materialele promoționale. 

Cel mai important este să învățăm din ce-am greșit și să facem mai bine data viitoare. Fără regrete, fără certuri, fără bârfe. Ne asumăm vina, ne dăm feedback și ne întoarcem la muncă.

Amintește-ți ce spun stoicii – identificăm și separăm lucrurile, astfel încât să ne putem spune foarte clar ce ține de noi și ce nu. Iar trecutul nu mai e niciodată în mâinile noastre.

“Impedimentul acțiunii avansează acțiunea. Ceea ce ne stă în cale devine calea.” 

Marcus Aurelius

Concluzii

Marketologule stoic, aventura ta de-abia începe. Stoicismul e dificil și te pune la încercare la tot pasul – însă dacă îl integrezi în viața ta, vei avea de câștigat enorm – iar campaniile tale de marketing îți vor mulțumi. 

 

Și cum ar zice Seneca – „ceva ce se poate întâmpla oricând, se poate întămpla chiar azi”. Deci ce-ar fi să ne scrii*? 🙂 
*poți testa replica asta și la club, pe fete. Zi-ne dacă a mers. 

Bibliografie

Ah, aproape că ni se face dor de facultate. Aproape.

Iată o serie de cărți despre stoicism care te vor ajuta să-l înțelegi mai bine:

Discourses – Epictetus

Meditații – Marcus Aurelius

Epistulae Morales ad Lucilium – Seneca

Stoicism and the Art of Happiness: Practical Wisdom for Everyday Life – Donald Robertson

The Daily Stoic – Ryan Holiday