Nerds and Words

resurse-de-marketing-banner

Resurse de marketing: lista supremă pentru începători

E o nevoie reală pentru o listă cât mai completă de resurse de marketing. Casă-nțelegi de ce, gândește-te doar de câte ori ți s-a-ntâmplat vreodată să realizezi că-ți scapă nespus de multe lucruri? Să ți se arate brusc nu câte știi, ci câte nu știi? E perfect ok, și nouă ni se întâmplă des. De fapt marketerilor, în general, li se întâmplă des. Pentru că e un domeniu atât de vast și de dinamic, încât nimeni nu poate spera să-l cuprindă cu totul. Așa că nu trebuie să te simți prost dacă simți că nu stăpânești perfect universul reclamelor pe Facebook sau arta inbound marketingului. 

 

Însă nevoia e cu atât mai stringentă dacă de-abia acum începi să te familiarizezi cu domeniul ăsta. Noi ne dorim ca lista următoare să vină ca un panaceu pentru senzația de confuzie. Să o înlăture, puțin câte puțin, și să umple golurile într-un ritm natural. Fiindcă știm perfect cum e să nu știi de unde să apuci lucrurile și frustrarea care vine la pachet cu toate informațiile care se bat cap în cap. Ce am adunat aici sunt, după noi, unele dintre cele mai valoroase resurse de marketing disponibile în mod gratuit pe internet. Cele mai practice și mai utile la care ne-am putut gândi și pe care le-am parcurs și noi, la rândul nostru. 

 

Ținem să te anunțăm, totuși, că materialele din lista următoare sunt în limba engleză, iar pentru a le accesa va trebui să-ți pui la bătaie adresa de mail și să te înscrii la newsletterele celor care oferă resursele respective. Vestea bună e că te poți dezabona oricând, dacă nu-ți place ce-ți trimit oamenii ăia. Ca marketer însă trebuie să rămâi conectat și informat, deci sfatul nostru ar fi să rămâi abonat o vreme. S-ar putea chiar să fii plăcut surprins- mulți din cei pe care ți-i recomandăm trimit o groază de rapoarte, statistici și curiozități din industrie. Și, după cum deja am stabilit, nu știm niciodată prea multe, nu?

 

 

An Introduction to Marketing Psychology – Hubspot

 

social-media-graphic

Înainte să intrăm în chestii profund tehnice, e de menționat că marketingul are o pronunțată componentă psihologică. Ai aici vreo 72 de definiții ale marketingului, însă cea mai simplistă îl descrie ca fiind arta și știința de a vinde. Marketitngul presupune identificarea în mod corect niște nevoi, pentru ca mai apoi să putem să le îndeplinim în mod profitabil. Iar aceste nevoi sunt eminamente umane și sociale, deci un marketer abil trebuie să fie și un bun cunoscător al psihologiei umane. De aceea, îți recomandăm să începi cu ghidul ăsta fain al celor de la Hubspot. Mai bine cu o poveste despre oameni și mintea lor decât cu un dashboard plin de cifre care clipocesc simultan, nu?

 

 

Inbound Marketing Personas – SmartBug Media

 

 

marketing-persona-graphic

O  vorbă din bătrâni zice așa: Clientul nostru, stăpânul nostru. Orice am face, trebuie să știm în primul rând cui ne adresăm. Aceste personas (sau avataturi de client) sunt deosebit de importante în marketing și-n publicitate, însă nu rareori se întâmplă să fie trecute cu vederea. Cei care sunt în branșă de mult timp se gândesc că au interiorizat deja toate principiile astea și că au căpătat o înțelegere nativă a segmentului pe care îl deservesc. Însă și ei se pot înșela. Și-ncă cum… 

 

Acest scurt ghid te învață care e faza cu clienții, cum să faci un profil de client, cum să-ți organizezi munca de cercetare, de unde să-ți iei datele și așa mai departe. Ce ne-a plăcut în mod deosebit la abordarea autorilor este faptul că au mai presărat resurse suplimentare de-a lungul ghidului, astfel încât să alegi tu singur ce și cât vrei să aprofundezi.

 

 

Sales Funnels: The Definitive Guide – Oberlo

 

 

marketing-funnel-art

 

După ce te-ai lămurit cam care-i faza cu psihologia și cu profilul consumatorului, e momentul să trecem la chestii mai serioase, și anume: la funnel-uri. Conceptul de funnel se referă la călătoria consumatorului, iar în română s-ar traduce ca „pâlnie de vânzări”. Principiul e cât se poate de simplu: mulți oameni intră prin capătul superior, apoi masa asta critică se cerne în interiorul „pâlniei”, iar prin celălalt capăt ies doar cei mai buni consumatori- consumatorii ideali. Lor li se potrivește atât produsul, cât și strategia ta, iar scopul afacerii tale trebuie să fie acela de a atrage cât mai mulți astfel de consumatori ideali.

 

Dincolo de explicația asta schematică sunt multe strategii de atragere, persuasiune, conversie, retargetare… Însă vestea bună e că odată ce înțelegi principiul de funcționare și etapele prin care trece un om din momentul în care face cunoștință cu tine prima dată și până în momentul în care-ți devine client, ești, practic, gata să-l pui la treabă în slujba ta. Iar odată ce începi să-l aplici, poți să optimizezi funnelul la nesfârșit, până îți va aduce rezultatele dorite. 

 

Despre funnels am scris și noi aici– e un infografic foarte fain care te va ajuta să înțelegi mai bine conceptul, mai ales dacă ești o fire vizuală.

 

 

A Complete Guide to SEO: What You Need to Know in 2020 – SearchEngine Journal

 

web-development-graphic

 

Sunt două mari abordări pe care le poți avea pe Google (adesea complementare): atras trafic organic de calitate prin optimizare pentru motoarele de căutare (SEO) făcută ca la carte sau capturat lead-uri de calitate prin reclame plătite pe motoarele de căuatare (PPC- pay-per-click advertising)

 

Majoritatea clickurilor se duc pe rezultatele organice de pe prima pagină de pe Google și e cât se poate de clar că toate businessurile vor să ajungă pe poziții fruntașe. Nu degeaba SEO e una din cele mai căutate aptitudini din profilul unui marketer. În plus, conform unui studiu Databox, se pare că, deși SEO e un proces mai laborios, cu rezultate care nu se văd cât ai bate din palme, 70% dintre marketeri spun că pentru ei s-a dovedit a fi mai eficient în generarea de vânzări decât impetuosul PPC.

 

Așadar, se vede treaba că optimizarea asta e importantă. Deci dacă vrei să înveți câte ceva despre Google, algoritmul pe baza căruia funcționează, semnalele după care se ia atunci când indexează și ordonează site-urile, nu putem să-ți recomandăm o resursă mai de încredere decât ghidul SEO de la SearchEngine Journal. 

 

Dacă ești cu totul novice într-ale optimizării pentru motoarele de căutare, autorii îți recomandă un fel de mini crash course: SEO 101, în care te familiarizezi cu noțiunile de bază, înveți terminologia de specialitate, te obișnuiești cu felul specific de a face keyword research etc. Poți alege calea mai scurtă sau pe cea mai lungă, dar măcar poți fi sigur de un lucru: ai dat peste resursele potrivite. Pentru că SEJ sunt o autoritate în domeniu.

 

 

20 SEO Myths You Should Leave Behind in 2020 – Hubspot 

 

SEO-graphic-art

 

Pare că nu prea există loc pentru speculații într-un domeniu atât de tehnic, nu? Ei, bine, nici mirenii, nici iluminații nu se pun mereu de acord cu bunele practici din domeniul SEO. Marea problemă e că lucrurile se schimbă extrem de repede pe tărâmul motoarelor de căutare. Sigur, nu în fiecare an se face o schimbare majoră în algoritm, în general se fac mici ajustări menite să îmbunătățească experiența utilizatorului. Însă fiecare miscă ajustare ne face să ne întrebăm cum influențează ea celelalte mici părticele din angrenaj. Vor fi, oare, afectate și bucățica cutare și cutare? Dacă fac asta, se mai întâmplă asta?

 

Cei de la Hubpsot, zeii inbound marketingului, au fost suficient de mărinimoși să treacă prin toate astea și să ne spună ce e de actualitate în SEO în 2020, ce e pe bune și ce e mit. Noi zicem că e extrem de drăguț din partea lor și adăugăm acest ghid în completarea celor de la SearchEngine Journal. 

 

 

PPC 101: A Complete Guide to PPC Marketing Basics – SearchEngine Journal

digital-marketing-graphic

Acum că am terminat cu SEO, trecem la SEM (adică search engine marketing). Adică PPC. Cu Google, poți rula diverse tipuri de campanii (search, display, video, shopping…), atât pe motorul lor de căutare, cât și pe site-urile și aplicațiile care fac parte din rețeaua sa (Gmail, YouTube). 

 

E treabă grea cu reclamele pe Google. Însă chiar dacă nu te apuci de mâine să gestionezi bugete babane de reclame pe motoarele de căutare, tot e util să cunoști mecanismele din spatele lor. Nu știi niciodată cum ajung să se lege lucrurile și să aplici ce ai învățat de aici, așa că nu vrem să riscăm și, prin urmare, ți-l punem pe listă.

 

 

Google Ads & Google Analytics

 

analytics-graphic

 

În completarea ghidului pentru PPC, am mai avea unul despre Google Ads pentru începători, dezvoltat de cei de la Hootsuite și promovat prin platforma lor dedicată campaniilor pe Facebook, Instagram și Google- AdEspresso. Pe linkul acesta găsești toate eBookurile de la ei de pe site- o groază de materiale super utile pentru marketingul digital.

 

La Google Analytics nu ne pricepem noi prea bine, dar îi recunoaștem importanța și ne gândim că sunt foarte mulți oameni la fel de curioși ca noi, care ar vrea să învețe câte ceva despre platformă. Nu să facă o carieră din asta, ci ca să înțeleagă care-i hype-ul. Sau pur și simplu pentru că sunt perfecționiști de meserie și au făcut din cunoaștere și dezvoltare personală misiunea vieții lor, iar acum s-a întâmplat să rămână fără lucruri noi de învățat. Indiferent de categoria în care te afli, uite ce avem noi despre Google Analytics:

 

 

 

The Definitive Guide to Facebook Advertising – Oberlo

 

 

social-media-universe

 

Am ajuns probabil la partea pe care o aștepta toată lumea. Pentru că, nu-i așa?, toți suntem pe social media și vedem zilnic zeci, poate sute de reclame. Și, ca oameni de marketing, mulți dintre noi ne dorim în sinea noastră să facem măcar pentru câteva zile reclame pe Facebook. Să ne jucăm cu opțiunile lor complexe de targetare, să vedem cum reacționează oamenii la ele, să simțim adrenalina primelor rezultate și grăuntele ăla de mândrie că vedem o reclamă făcută de mâna noastră prin feeduri.

 

Am dat ca exemplu ghidul celor de la Oberlo. Ei zic că-i ăla definitiv. Noi suntem sceptici de fel, așa că plusăm și oferim și mini-cursul de Facebook Ads pentru începători de la AdEspresso. Just in case. Sau, nu știu, poate vrei ghidul lor de Instagram Ads pentru începători.

 

Și un bonus, de la SearchEngine Land: How to Dominate Social Media Marketing: A Complete Strategy Guide. Spoiler alert: are doar vreo 296 de pagini.

 

 

Copywriting 101 – Copyblogger

 

blogging-graphic-art

Într-o super intervenție la o conferință Google, Carol S. Dweck, care a studiat o viață conceptul de mindset, a vorbit despre growth mindset vs. fixed mindset, sau despre cum a fi flexibili ne ajută să compensăm pentru aproape orice în viață. După ea, nu există un set prestabilit de trăsături care ne asigură succesul sau eșecul. Nici talentul nu e o chestie bătută-n cuie. Oamenii care înțeleg asta și care fac chestii sunt mult mai fericiți și mai împliniți decât restul și ajung mult mai departe. Pentru că își dau voie să încerce, să greșească și să învețe. Adică să crească.

 

 

Am făcut această mică paranteză pentru că probabil mulți nu se așteaptă să găsească un ghid despre copywriting printre resursele folosite la pregătirea unui marketer. Lăsăm la o parte discuțiile despre talent, viziune și despre oamenii aceia cu harul povestirii, care ar putea scoate un roman de succes din piatră seacă. 

 

Copywritingul e o aptitudine ca oricare alta: are anumite reguli, se poate învăța și antrena. Iar în zilele noastre se scrie mult. De ce nu s-ar scrie și bine? Îți recomandăm ghidul de față ca să-ți mai rafinezi puțin aptitudinile scriitoricești. Fie că o să scrii pentru afacerea ta sau o să-i lași pe alții, mai antrenați, să o facă pentru tine, credem că e bine să știi câte ceva despre persuasiune, taglines, CTA-uri și despre proporția de aur dintre emoție și date concrete, care informează și ajută cumpărătorul. 

 

20 of the Best Marketing & Advertising Campaigns – Hubspot

display-ad-graphic-art

 

Ne-am dorit să închidem cercul într-o notă la fel de pozitivă și de puțin tehnică. Dacă la început am vorbit puțin de psihologie, pe final vrem să te inspirăm cu câteva mostre de creativitate. De aici și ghidul celor de la Hubspot cu cele mai bune 20 de campanii publicitare din ultima vreme. Învățăm cel mai bine atunci când ne uităm la ce au făcut ceilalți și înțelegem ce / de ce a funcționat. 

 

Plus că autorii au avut grijă să lase și niște lecții de publicitate pe acolo- mici trucuri pe care le poți adapta la industria în care activezi sau care te pot inspira să faci tu ceva cu totul nou, care să funcționeze pentru tine în mod specific.

 

Pe final…

Sperăm că ai găsit utilă lista noastră cu resurse de marketing. Adevărul e că mă bătea de mult timp gândul să fac o astfel de compilație care să-i ajute pe cei asemenea mie- aflați la început de drum, însetați de cunoștințe, curioși nevoie mare, însă pierduți în marele univers al marketingului. Cu timpul, am căpătat o anumită structură care m-a ajutat să mă orientez mai ușor în peisajul ăsta aglomerat, iar acum am simțit în sfârșit că e momentul să dau mai departe scheletul acesta pe care-ncerc să-mi structurez cunoștințele.

 

Îți dorim spor la citit și la-nvățat chestii noi. Pentru treburi de scriitori, campanii de social media și alte lucruri urgente, care nu suportă amânare, ne găsești aici. Și, bineînțeles, pe Facebook, unde încercăm să ne facem utili și să fim witty de câte ori avem ocazia. Cheers! 🙂 

 

 

Curioasă și minuțioasă, Irina s-a îndrăgostit de comunicare și publicitate după 3 ani luni de științe politice. Îi plac Eugeniile, fotografia și pereții colorați ai Bucureștiului, a căror cronică o ține pe Instagram. Se consideră mai degrabă „storyteller” decât „content writer”, iar brandingul și psihologia consumatorului îi aprind întotdeauna „beculețele”. Când nu scrie, citește. Când nu citește, scrie. Are câte o memă sau o melodie potrivite pentru fiecare context și stare de spirit. Crede în puterea cuvintelor de a schimba lumea.