Responsabilitate radicală în marketing - de ce să-ți ceri scuze și când nu e “vina ta” - Nerds and Words

Nerds and Words

responsabilitate radicală

Responsabilitate radicală în marketing – de ce să-ți ceri scuze și când nu e “vina ta”

Responabilitatea radicală nu este un concept pe care să-l auzim adesea în cercurile noastre sociale – de fapt, nu prea auzim despre responsabilitate (simplă) așa de des. Poziția de victimă este tentantă, însă în articolul de azi ne uităm la situații dintr-o perspectivă cu totul diferită: 100% asumată. Apoi, explorăm cum aceasta poate face diferența subtilă, dar substanțială, în eforturile tale de marketing. 

Înainte de toate, ce vrem să spunem prin “responsabilitate radicală”?

Am vrea să credem că noi am inventat conceptul, însă adevărul este că există deja o carte care abordează această perspectivă. Și, ca să nu reinventăm roata, îl lăsăm chiar pe autor, domnul Fleet Maull, să ne explice ce înseamnă:

“Responsabilitatea radicală este decizia voluntară de a accepta 100% din responsabilitatea lucrurilor care ni se întâmplă în viață, zi de zi. Atât lucruri pentru care am avut, poate, o oarecare contribuție, cât și pentru circumstanțe care, aparent, au căzut în poala noastră dintr-o dată.”

Îl puteți asculta pe Fleet povestind despre asta, aici

Dar hai, mai întâi, să discutăm puțin despre “vină”

“Oamenii limitați îi învinovățesc pe ceilalți. Oamenii mediocri dau vina pe ei înșiși. Cei înțelepți văd orice vină ca pe ceva prostesc.”
Epictet

Ar fi o discuție mai amplă de avut despre destin, frecvențe vibraționale și ce atragem, conștient sau nu, în viețile noastre. Dar pentru că suntem marketologi cu capul pe umeri, păstrăm articolul acesta în spectrul material, adică la nivel super-rațional.

Așa cum spune și Nenea Epictet mai sus, un om înțelept renunță complet la conceptul de “vină”. De ce? Pentru că adesea vina este doar o unealtă care ne oprește din a progresa. Ne pierdem cam mult timp căutând vinovați, în loc să căutăm soluții.

Ăsta este și scopul conceptului de responsabilitate radicală – chiar dacă suntem 100% convinși că a fost vina distribuitorului de pliante că nu a mers campania bine, sau a șefului nostru pentru că nu și-a citit mailurile cum trebuie, întrebarea rămâne valabilă, indiferent de verdict: noi ce avem de gând să facem în privința asta?

Conceptul de responsabilitate radicală, deși deloc satisfăcător pentru orgoliul nostru, ne scoate din paradigma de victimă și ne propulsează într-o poziție concentrată doar pe soluții. 

Pentru că, la finalul zilei, arareori vina este a unui singur om. Sau a unui singur ghinion. Sau a unui singur eveniment. Dacă ne uităm sincer la eșecurile precedente, putem observa că, la un moment dat, am fi putut acționa diferit, și poate rezultatul ar fi fost mai bun pentru noi.

Dar, așa cum spuneam, alocarea vinei este un proces inutil – ne pierdem timpul, ne enervăm, ne victimizăm. Hai să găsim soluții.

Și, ca să facem un exercițiu de imaginație, vă punem o întrebare cât se poate de simplă: a cui e vina când începe să plouă?

Responsabilitate radicală în marketing

În calitate de marketologi, totul se rezumă, până la urmă, la domeniul nostru de activitate. Bine, bine, responsabilitate cât casa, dar hai să vedem cum ne ajută concret, pe noi, în demersurile noastre marketoloage.

Clienților tăi nu le pasă a cui e vina

Să ieșim oleacă din papucii de marketolog și să ne punem șlapii de client. Atunci când ți-a venit mâncarea livrată rece, nu cred că te-a interesat a cui a fost vina – a curierului, a bucătarului sau a zăpezii de afară. Te-a interesat doar că ciorba nu e la fel de bună reîncălzită, așa că îți vrei banii înapoi.

Adesea uităm asta când gafăm noi înșine în context profesional. Suntem atât de rușinați/mâhniți/frustrați de situația inconfortabilă în care ne aflăm, încât ni se pare mai logic să îi explicăm clientului că n-a fost vina noastră.

Însă clientului nu-i pasă. El își vrea ciorba fierbinte. Așa că, în mentalitatea unui responsabil radical, uităm de poveștile nemuritoare ale lui “da’ cine a dat-o în bară?” și trecem direct la acțiune: să rambursăm, să dăm un voucher, să ne cerem scuze. Iar clientul, chiar și cu ciorba rece, se declară mulțumit.

Căutăm pe cineva care să-și asume un rol

Atunci când începem să lucrăm, ne concentrăm pe experiență. Pe skilluri. Pe educație. Însă este la fel de important (unii ar spune că este chiar mai important) să ne concentrăm pe rolul pe care ni-l asumăm.

Să fii Head of Marketing la x firmă nu te face doar mare sculă pe basculă om de afaceri, ci îți mai oferă o poziție, la care mulți dintre noi nu ne gândim – ești omul ce trebuie să dea răspunsuri audienței.

Chiar și când vine furtuna, când ninge prea tare sau când cade curentul, audiența ta are nevoie de tine să fii bine așezat pe poziții și să oferi răspunsuri. Că nici tu nu le știi prea bine, asta e altă problemă. Însă în momente de criză, e nevoie de mâna de fier a unui lider care să conducă neînfricat. 

Sau, cum ar zice sora noastră, Brené Brown, un lider curajos este cineva care spune “Te văd. Te aud. Nu am toate răspunsurile, însă voi continua să ascult și să pun întrebări”.

Marketingul este un proces creativ; și nesigur

Unchiul Sam, Think Small, “1984” de la Apple. Ce au ele în comun? Au revoluționat felul în care vedem marketingul în prezent, iar asta s-a făcut cu o doză sănătoasă de responsabilitate radicală. Pentru că atunci când vii cu o idee ciudată, nu mai ai pe cine să dai vina.

Nici Kotler, nici cei 4P și nici blamarea competiției nu te mai scoate la liman. Când ai o idee neconvențională, care ar putea funcționa, n-ai de ales: fie ți-o asumi în întregime, fie n-o mai pui în practică.

Și da, e drept, de multe ori eșuează. Ne spune cel mai bine chiar Mark Zuckerberg. Însă la finalul zilei, vei știi, marketologule, că ai încercat ceva nou. Ceva diferit. Ceva responsabil, în întregime pe umerii tăi. Și a meritat.

Cum devenim marketologi responsabili radical?

Responsabilitatea radicală e un concept la care lucrăm zi de zi, și care ne provoacă mereu. Însă în timp devine, ușor ușor, parte din mentalitatea noastră. Dacă sună mișto și vrei și tu să încerci, amintește-ți principiile de bază, mai ales atunci când faci o gafă:

Nu e atât de important a cui e vina, ci care sunt soluțiile

E normal să greșești

Uneori, un “scuze, my bad; rectific acum” e mai puternic decât orice explicație

 

Și noi încercăm să ne asumăm responsabilitate radicală când vine vorba de textele noastre. Dacă vrei să lucrezi cu niște marketologi asumați, hai să stăm de vorbă