Nerds and Words

Mitul tone of voice-ului profesionist

Un om de afaceri intră într-un restaurant. Chelnerul îl întreabă unde ar dori să stea. Acesta-i răspunde: „Aș vrea să pun bazele unei perspective robuste. Sunt mândru să spun că sunt capabil să văd perspectiva de ansamblu, ca să pot profita de oportunitățile pe care le oferă.”

„Deci vreți să stați la fereastră?”, întreabă chelnerul, un pic confuz. „Da, pare a fi o soluție strategică.”, spune el. „Doriți să luați micul dejun?”, întreabă chelnerul, deja contrariat.

„Viziunea mea pentru micul dejun este o combinație de elemente nutritive care funcționează simbiotic, permițându-mi să mă adaptez la situații care îmi impun provocări. Aleg întotdeauna soluția cea mai comprehensivă, ca să pot să maximizez randamentul și să-mi păstrez avantajul competitiv pe piață.”

Capcanele limbajului „profesionist”

Cam așa ar suna limbajul de lemn corporatist dacă ar fi folosit în viața de zi cu zi. Multe afaceri, mai ales dintre cele B2B, își doresc să aibă un website care să le comunice profesionalismul și expertiza. Însă aceasta nu reprezintă echivalentul automat al stabilirii unui tone of voice corect pentru publicul țintă.

Tone of voice-ul unui brand trebuie să aducă la iveală caracterul business-ului. Ce uităm adesea e că, până la urmă, inclusiv în B2B, cei care te citesc sunt tot oameni. Chiar și în acest sector, argumentul rațional nu e suficient pentru a apela la niște servicii sau a cumpăra un produs.

Cum să nu-ți sperii cititorii cu prea mult balast?

Jargonul corporatist încarcă scriitura și fură din claritatea mesajului. Vocea unui brand are tocmai rolul de a preveni diluviile terminologice și de a face totul mai simplu și mai accesibil. Atunci când e ales cum trebuie, cel puțin.

„Uman” sau „prietenos” nu sunt descrieri suficient de specifice pentru a defini un tone of voice. Orice business își dorește să transmită profesionalismul, dar în același timp să fie abordabil. Cel mai simplu mod de a-ți găsi un tone of voice este să-ți imaginezi că este o persoană.

Întreabă-te cine ar fi brandul tău dacă ar fi o celebritate, ce stil vestimentar ar avea, ce fel de muzică ar asculta, ce tip de umor i-ar fi caracteristic, sau cum s-ar simți oamenii în interacțiunea cu el. Sunt doar câteva exemple pentru a începe să conturezi caracterul brandului tău. Cu alte cuvinte, cum îi definești vocea.

Câteva exemple de tone of voice în B2B

După un astfel de exercițiu, „uman și prietenos”, poți lăsa locul lui „jucăuș”, „curajos”, „încrezător” sau „empowering”. Un bun exemplu pentru un tone of voice jucăuș din sectorul B2B este Mailchimp, care-și însoțește copy-ul concis și informal cu ilustrații naive și amuzante.

Sursa foto.

Slack este un alt exemplu de tone of voice bine definit. Home page-ul  lor arată ca o conversație informală între doi colegi de muncă, iar copy-ul este în limbaj familiar: „Slack makes it downright pleasant to work together”. În traducere liberă, „Slack face munca împreună de-a dreptul plăcută.” Vocea brandului lor este colegială și „fun”.

Sursa foto.

Hootsuite, în schimb, are un tone of voice empowering. Primul lucru pe care îl citim la accesarea paginii lor este „Social is your superpower” („Social este superputerea ta”). Nu doar atât, dar toate CTA-urile din home page au rolul de a inspira și de a motiva: „Light up your channels” („Aprinde fitilul canalelor tale”) și „Align your stars” („Aliniază-ți stelele”).

***

Orice tone of voice ai alege, fie că e cu ajutorul externalizat sau nu, asigură-te că este într-adevăr o voce autentică care ține de personalitatea brandului tău, nu doar „uman, dar transmițând încredere și profesionalism.” Vocea brandului, atât timp cât va fi declinată coerent pentru website copy sau postări în social media, te va ajuta și în ce privește succesul.

Dacă ai nevoie de voci de calitate pentru content scris, nu le găsești la Vocea României. Ai nevoie de Nerds and Words. Nerds and Words makes it downright pleasant to work together. We will Light up your channels and Align your stars. 

Sau ceva de genul. Putem vorbi mai multe aici.