Nerds and Words

Mission-Statement

Mission statement: ingredientul secret al comunicării de succes

Ai un business. Fie de-abia l-ai lansat, fie l-ai scos în lume acum ceva timp, dar încă ești în faza de căutare. A sensului, a audienței potrivite, a vânzărilor. Pare că ai lucruri mai importante de făcut decât să te ocupi de rubrica de pe site dedicată misiunii (mission statement) și valorilor tale. Însă azi ne dorim să te convingem de importanța acestui „mic” detaliu, care e de fapt rădăcina marilor schimbări.

 

Ce e un mission statement?

 

Descrierea misiunii e o scurtă declarație de intenție a unei organizații, prin care aceasta își definește scopul și intenția pe piață. Răspunde la „de ce?”:

 

  • De ce suntem aici?
  • De ce noi?
  • De ce acum?
  • De ce așa?
  • De ce am decis să ne ocupăm cu asta?

 

Descrierea misiunii te poate ajuta în multe feluri, dar probabil cel mai important aspect al ei stă fix în această întrebare la care încearcă să răspundă. În business, e bine să începem cu începutul. Cu „de ce”. Să ne conturăm bine de tot scopul, să știm căror oameni și căror nevoi ne adresăm, să știm exact unde ne dorim să ne poziționăm ca să știm încotro ne îndreptăm și ce mijloace vom folosi în sensul ăsta.

 

Întreaga filosofie a „de ce”-ului e sintetizată de Simon Sinek, în celebra lui carte „Start With Why – How Great Leaders Inspire Everyone To Take Action” (sau ultra-sintetizată de Lynne Cazaly în schema de mai jos). Răspunzând în primul și-n primul rând la „de ce”, vei ști mai apoi „cum” să avansezi și să-ți crești afacerea, dar și „ce” anume va trebui să folosești ca să ajungi acolo unde trebuie (tehnici de comunicare și persuasiune, strategii de marketing, instrumente de promovare ș.a.m.d.). Acesta e „cercul de aur” (the golden circle) al lui Simon Sinek.

Simon-Sinek-Start-With-Why

Credit foto: Lynne Cazaly

 

Cu alte cuvinte, descrierea misiunii nu e doar o simplă secțiune de pe site-ul firmei, e un prim pas important pe care trebuie să-l iei în serios dacă te gândești la viitor, la creștere și la strategie. Nu e doar pentru potențialii clienți, să aibă și ei ce citi când intră pe site. E pentru tine și pentru echipa ta, deci trebuie să vă definească și să vă ajute să faceți împreună o treabă cât mai bună.

 

De ce să scrii un mission statement?

 

Un mission statement face diferența dintre un business oarecare și un brand.

Iar în ziua de astăzi, totul e despre branduri. Până și noi, oamenii, ne facem branding personal (am mai vorbit despre asta într-o postare anterioară, dar atunci l-am numit „narațiune personală”). Iar brandingul nu e un privilegiu destinat marilor jucători, e ceva care se face (și e necesar să se facă) și la scară mică. Nu contează cât de mic ești, contează cât de mult poți să-i inspiri pe cei care te ascultă.

 

Te ajută să câștigi „share of heart”.

Spre deosebire de „mindshare”, care ține mai degrabă de poziționare în sensul clasic al cuvântului și de cât de bine ai împins înainte niște atribute de brand (cu alte cuvinte, de bugetul de publicitate și de cât de „agresiv” și persistent ești în abordare), „heart share” înseamnă să creezi o legătură emoțională cu consumatorii, de a le da un motiv să creadă în tine. Mai este, de asemenea, despre puterea comunicării și a mesajelor bine gândite.

 

Ca să exemplificăm conceptul de „mindshare”, gândește-te puțin la mesele în familie și la momentele petrecute #împreună. Cel mai probabil ți-a venit în minte Coca-Cola. Iar dacă vorbim de performanță sportivă, probabil gândul te va duce la Nike. Cât despre fast food… McDonald’s e primul nume care răsare-n minte când auzi de conceptul ăsta, nu? Cu cât ai mai puține resurse, cu atât îți va fi mai greu să atingi acest nivel de „mindshare”, dar asta n-ar trebui să te oprească din încercarea de a veni în întâmpinarea nevoilor emoționale ale audienței cu o comunicare aparte și o misiune pe măsură.

 

Te poate ajuta enorm în strategia de comunicare.

În comunicarea strategică, mai ales atunci când se vorbește despre a evita sau a atenua impactul unei situații de criză, se spune că dacă nu vii tu cu propria poveste, altcineva va umple acele goluri în locul tău. Iar asta nu îți va fi întotdeauna favorabil. De aceea e de recomandat să spui mereu ceea ce ai de spus, într-o manieră bine adaptată contextului și al audienței. 

 

Sfatul e valabil și pe timp „de pace”: construiește-ți narațiunea și adu-o în fața publicului cât de bine poți, definește-te tu pentru că nimeni n-o va face mai bine decât tine. Aliniază-ți strategia de comunicare cu misiunea și viziunea și folosește-te de fiecare oportunitate pentru a te conecta direct cu audiența. De asemenea, e important ca fiecare mesaj pe care-l transmiți să fie perfect sincronizat cu ceea ce vrei să reprezinți. Pentru că asta e, la urma urmei, esența brandului: suma interacțiunilor reale și imaginare dintre tine și publicul tău țintă, indiferent de touchpoints.

 

Îți umanizează brandul.

Iar asta e extrem de important în contextul rețelelor de socializare. Potrivit Hubspot, oamenii vor să vorbească de la om la om, nu de la om la brand. Un mission statement te ajută să te conectezi cu oamenii, pentru că le dă ocazia să înțeleagă ce reprezinți și îi ajută să se apropie de tine. Încrederea e un factor determinant atât în relațiile interumane, cât și în cele dintre brand și publicul său. În plus, dacă faci promisiunea corectă și te ții de ea (prin produsul/serviciul pe care îl oferi, prin grija față de clienți, printr-o bună comunicare și mesaje atractive și bine plasate), sunt șanse mari să-ți extinzi plaja și să fii recomandat mai departe.

 

Cum să scrii un mission statement

 

  • Gândește-te la momentul în care ai pornit afacerea: ce ți-a trecut prin minte? Ce te-a determinat să faci pasul ăsta? 
  • Gândește-te la schimbarea pe care o aduci în viața celor care te aleg, oricât de mică ar fi. Apoi concentrează-te pe a comunica în mod eficient și convingător acest beneficiu. Nu uita, însă, că nu poți fi totul pentru toată lumea, cum zicea Seth Godin. Găsește-ți nișa și adresează-te doar acelor oameni care fac parte din ea.
  • Fii clar și concis. Da, poți face o poveste întreagă din misiunea și valorile tale, însă gândește-te mai întâi ce vor să citească/audă oamenii la care vrei să ajungi: un roman în trei părți, de o nuvelă sau doar o anecdotă. Contează și formatul, dar și lungimea. Important e să le găsești pe cele potrivite audienței tale.
  • Din toate valorile pe care ai putea să le expui, alege-o pe cea mai grăitoare și leag-o de produsul sau de serviciul pe care îl oferi.
  • Fii specific: oamenii nu vor să ghicească, oamenii vor să meargă la sigur. Vei apuca să le spui toate celelalte lucruri pe care arzi de nerăbdare să le scoți la înaintare, dar asta se va întâmpla fie pe e-mail, fie pe social media. Tot ce nu încape aici, păstrează pentru comunicările viitoare.
  • Fii realist. Nimeni nu se așteaptă de la tine să reduci de unul singur încălzirea climatică sau să educi o țară întreagă. Și faptul că vrei să-ți ajuți vecinii de bloc sau de cartier să mănânce mai sănătos sau să ia decizii alimentare mai bune e o misiune (asta ar fi o idee pentru un aprozar de cartier, spre exemplu). Ba chiar una foarte importantă dacă te dedici ei și ajungi să te împrietenești cu vecinii, care te vor recomanda mai departe rudelor și prietenilor.
  • Gândește în perspectivă. Adică strategic. Trebuie să reflecte planurile și obiectivele companiei pe termen lung și e o promisiune pe care ți-o faci atât ție, cât și clienților. So choose wisely!

 

Cei de la Funding Sage au și ei niște sfaturi practice pentru tine, așa că-ți lăsăm un infografic de-al lor:

 

Company-Mission-Statement

Credit foto: Funding Sage

 

Pe final…

Te las cu o chestie pe care am citit-o într-o carte de Alina Wheeler (Designing Brand Identity): brandingul e „de ce”-ul; marketingul e „cum” anume răspunzi la întrebarea de bază despre care am discutat azi. Brandingul e motivul pentru care cineva cumpără; marketingul e motivul pentru care cineva cumpără pentru prima oară. Brandingul creează loialitate; marketingul atrage o acțiune din partea publicului. Brandingul e ființa, iar marketingul e cumva o manifestare a sa, la o adică.

 

Iar în branding intră și acest mission statement. De fapt, de la el pleacă. Frumusețea și intensitatea poveștii stau mereu în tensiunea care trebuie rezolvată și în misiunea care trebuie dusă la bun sfârșit de către erou. Și dacă îți place storytellingul, dar nu știi neapărat cum să-l faci să funcționeze pentru tine și compania ta atunci când faci descrierea misiunii, nu-i bai. Te ajutăm noi să te pui în lumina potrivită! Scrie-ne aici și hai să-i dăm de cap împreună!

Curioasă și minuțioasă, Irina s-a îndrăgostit de comunicare și publicitate după 3 ani luni de științe politice. Îi plac Eugeniile, fotografia și pereții colorați ai Bucureștiului, a căror cronică o ține pe Instagram. Se consideră mai degrabă „storyteller” decât „content writer”, iar brandingul și psihologia consumatorului îi aprind întotdeauna „beculețele”. Când nu scrie, citește. Când nu citește, scrie. Are câte o memă sau o melodie potrivite pentru fiecare context și stare de spirit. Crede în puterea cuvintelor de a schimba lumea.