Importanța editării corecte a textelor. Explicată în glumă - Nerds and Words

Nerds and Words

Importanța editării corecte a textelor. Explicată în glumă

Începe să mi se pară din ce în ce mai valabilă ideea că a scrie prost un text cu potențial bun e perfect echivalent cu a nu reuși să spui corect un banc genial. E drept, ideea se înțelege în cele din urmă, smulgi niște râsete, dar cel mai probabil după încă o rundă de explicat bancul. Sau mai rău, cu multe poticneli pe parcurs care te smulg din imersiunea în narațiunea care pregătește terenul pentru punchline. Să comparăm spre exemplu aceste două iterări ale aceluiași banc.

BancBunZisProst

Niște oameni mergeau cu trenul și spuneau bancuri. Aveau drum lung și spuneau bancuri multe, așa multe că la un moment dat le învățaseră pe deasupra și deja le ziceau pe numere. Adică în loc să zică bancul, ziceau numărul bancului și râdeau direct la numere. La un moment dat vine unu nou în compartimentul lor și se uită ciudat la ei, că râdeau la numere. Îi întreabă:

– Mă scuzați, dar de ce râdeți?

Unul dintre ei le explică sistemul lor. Adică îi explică nou venitului. După ce înțelege, începe și omul: 45! 59! 8! Nimic. Nervos, cel nou îi întrebă:

– Auziți, dar la mine de ce nu se râde?

– Păi, mai contează și cum îl zici!

BancBunZisBine

Ca să nu se plictisească, niște prieteni care aveau un drum lung cu trenul au început să-și spună bancuri, care mai de care… Evident, după un punct deja le învățaseră pe deasupra și parcă nu mai aveau chef să le tot repete de la cap la coadă. Așa că s-au gândit la o șmecherie: să dea numere bancurilor și să zică numerele, direct.

La o stație, urcă în compartimentul lor o persoană nouă și se uită ciudat la ei, că-i tot auzea, 32, hohote de râs, 89, alte hohote de râs. Îi întreabă nedumerit, săracu’:

– Mă scuzați… dar de ce râdeți?

Unul dintre ei îi explică sistemul lor și-i dă niște exemple de bancuri. Luminat la față, începe și nou-venitul: 45! – dar nu râde nimeni. 53! – tot nimic. 8! – mai încearcă el o dată. Nervos, îi întreabă:

– Auziți, dar la bancurile mele de ce nu râdeți?!

– Păi bre’, la bancuri mai contează și cum le zici!

********************************************************

Tot ce ne rămâne este să aducem ideea asta în domeniul textelor de marketing. Imaginându-ne simultan că în acest caz, potențialii clienți nu au răbdarea să le mai explici încă o dată rostul campaniei tale, eventual să le spui apoi textual mecanismele prin care i-ai fi prins. 

Aici nu e de glumă

Aici editarea textului devine crucială, și ar trebui să aibă loc cu maximă seriozitate în culisele oricărei agenții bune de content writing, copywriting și social media marketing. Content editorul este crucial pentru salvarea unui text slab sau pentru amplificarea unui deja bun.

  1. Editorii de conținut fac scriitorii buni și mai buni

Nu toți editorii de conținut scriu singuri, unii vin cu planuri pentru ceea ce ar trebui scris de către alții și editează abia după aceea textele. Editarea variază de la editarea unor paragrafe întregi sau corecțiile gramaticale.

  1. Editorii de conținut au abilități importante pe care oamenii din marketing nu le au sau nu au timp să le dezvolte

Editarea este combinația mai multor seturi de abilități. E nevoie de cunoștințe bune de marketing și, de asemenea, de o foarte bună cunoaștere a limbii. E nevoie de simț al limbajului și de un ochi analitic al editorului.

  1. Atunci când editorii de conținut sunt implicați mai devreme în luarea deciziilor de redactare a conținutului, direcția strategiei de content e îmbunătățită

Pe lângă scriere și editare, editorii de conținut pot gândi, de asemenea, strategii. Acestea vizează prezența generală online a companiei raportat la structura publicului țintă – și chiar și ceea ce face concurența, reacționând în consecință.

  1. Chiar dacă scrieți conținut, nu vă puteți edita propria lucrare

Sigur, știi diferența dintre afect și efect, dar când citești propria ta lucrare, e mai puțin probabil să observi aceste mici greșeli. Se numesc typos. E dovedită științific lipsa atenției asupra propriului conșinut. Pardon, conținut.

La ce trebuie să fim atenți la granița dintre scris conținut și editat conținut?

Oralitate. Storytelling

Ai de scris un articol de blog. Începi cuminte cu research-ul, îți pui pe tavă informațiile esențiale și le bagi la cuptor ca să se închege logic și coerent. Mmm, îți zici în timp ce lucrurile încep să se lege, aici e chiar real value pentru cititorii blogului.

Dar toate acestea nu sunt suficiente. Poți să ai un articol brici care să piardă atenția cititorilor după primul paragraf. Mai ales dacă omiți sarea și piperul content writing-ului: oralitatea și storytelling-ul.

Oralitatea

Sigur, contează foarte mult și lungimea frazelor, a paragrafelor, la fel ca și organizarea articolului în secțiuni ușor de digerat, fiecare cu headline-ul ei. Dar oralitatea și storytelling-ul sunt cele care țin cititorii cu ochii lipiți de ecran și dau suflu conținutului scris.

Să presupunem că avem de scris despre un milestone pe care l-a atins compania, sau poate despre un premiu câștigat. Dacă începi cu clasicul „Suntem încântați să anunțăm că…” ai pierdut deja 93% dintre cititori. Fir-ar, dacă nu chiar 94%!

Aici intră în scenă oralitatea. Anunțul sforăitor de mai sus se poate transforma în „N-o să vă vină să credeți ce s-a întâmplat”, sau „Ar trebui să stați jos pentru vestea care urmează”, sau și mai bine, „A durat 2 ani, o schimbare de sediu și 6 suflete noi în companie, printre care și o pisică, dar iată-ne în final aici.”

Storytelling-ul

Ce putem face însă dacă informația e prea densă? O aerisim introducând în scenă storytelling-ul. Conținutul devine mult mai digerabil atunci când e pus în context la scară micro, în care cititorul se poate regăsi în personajul principal al articolului. Personaj care poate avea un nume, obiceiuri, curiozități și chiar și probleme care pot fi adresate chiar în articol.

În momentul în care cititorul se identifică cu acest personaj, deja l-am câștigat cât să parcurgă jumătate dintr-un articol de 800 de cuvinte. Pentru că rațiunea de una singură nu duce lectura prea departe, oricât de bine-împământenită ar fi ea. Valoarea informațională trebuie să fie ușor de duminecat, iar aici intervin emoția și lejeritatea lecturii.

Iar fix la granița asta dintre conținutul scris și cel editat ne găsești pe noi. Pe de-o parte niște content Nerds, pe de alta, niște Word editorS. Dacă ai nevoie de noi, dă-ne un semn. Ne găsești acasă.