Nerds and Words

Content writer at work

Dos & dont’s în colaborarea cu un content writer

Ce e un content writer și cum te poate ajuta?

 

Ei bine, de când e lumea și internetul, s-au scris multe despre cum să îți dezvolți afacerea, cum să atragi clienți și cum să îi mulțumești (hint: azi avem 3 personaje principale- un om cu o afacere, un client și un content writer). În afară de modelul de business, de premisa de la care pornește afacerea ta și de site în sine, din ce în ce mai important e conținutul pe care îl afișezi acolo. De fapt, marketingul prin conținut e una din cele mai populare forme de marketing și se bazează pe ideea că, în lumea asta suprasaturată de reclame, oamenii vor să audă o poveste bună, să citească ceva care să îi inspire. 

 

Și nu doar atât. Oamenii se așteaptă la excelență de la firmele pe care le aleg. Ce înseamnă asta? Atenție la detalii, descrieri atractive și succinte, copy și design de calitate și o experiență online desăvârșită. Nu știm alții cum sunt, dar noi când auzim de copy, parcă ne saltă inima de bucurie. 

 

Ce înseamnă copywriting? Scris eficient, prin care te asiguri că produsul sau serviciul pe care vrei îl oferi oamenilor este pus în lumina potrivită. Că oamenii înțeleg de ce să vină la tine și nu la alții. E vorba de descrierile produselor, de conținutul pentru landing pages, de descrierea firmei, de textele pentru social media și de toate „mărunțișurile” astea indispensabile.

 

Ce înseamnă content writing? Copywriting un pic mai lung, ca să fim cât se poate de simpli. Dacă vrem să fim mai preciși… Înseamnă postări de blog, white papers, studii de caz, ghiduri pentru produse și servicii și așa mai departe. Un content writer te poate ajuta și să îți optimizezi conținutul pentru motoarele de căutare (SEO) pentru că, pe lângă că e creativ și detail-oriented, e și teribil de tehnic în ceea ce face. 

 

Am găsit nenumărate articole despre cum să găsești copywriterul sau content writerul potrivit nevoilor tale, însă mult mai puține care să și descrie cum ar trebui să evolueze relația dintre scriitor și client. Așa că ne-am zis: „De ce nu?” Și ne-am hotărât să punem cap la cap un mic ghid pentru potențialii clienți, ca să meargă treaba mai lesne și să facem colaborarea mai faină și mai fructuoasă pentru ambele tabere.

 

Pasul 1: Spune-ne despre tine!

 

Când decizi că a venit momentul să apelezi la creatori de conținut profesioniști, primul pas e spartul gheții. Cum spargi gheața? Cu un e-mail în care ne povestești despre tine: 

  • care ți-e profilul
  • ce strategie ai, în linii mari 
  • cui vrei să te adresezi. 

 

Aceste informații ne ajută mult în munca noastră, pentru că ne arată de unde să începem munca de cercetare și cam cum ar trebui să dezvoltăm conținutul. Nu uita să incluzi în mail și nevoile specifice – motivul principal pentru care ai venit la noi. Nu știi încă ce-ți trebuie? Nicio problemă, detaliem strategia în pasul următor.

 

Pasul 2: Hai să vedem cum te putem ajuta!

 

În general, e bine să ai pregătită lista cu lucruri de făcut pentru site-ul sau contul tău de socializare. Dacă nu știi exact ce e de făcut, echipa noastră te poate ajuta să îți faci o strategie de conținut. Pentru că, la fel ca în oricare altă parte a unui business, trebuie o strategie, un plan de bătaie.

 

First things first: se începe cu un audit de site. Apoi discutăm punctual despre nevoile firmei, ca să stabilim exact ce e de scris. Iată o listă de întrebări la care poți să răspunzi singur sau la care vom răspunde împreună:

 

  • Trebuie creat site-ul de la zero? 
  • Trebuie îmbunătățit site-ul pe partea de SEO? 
  • Trebuie dezvoltat conținut nou pentru site? 
  • Există deja conținut, dar trebuie îmbunătățit? 
  • E nevoie de descrieri de produse? 
  • Sau poate de texte pentru reclamele din Google și social media?

 

Nu e nicio problemă dacă nu știi din start ce îți trebuie, mai ales dacă marketingul prin conținut e un domeniu nou pentru tine. De-asta suntem aici: să găsim împreună cele mai bune soluții.

 

Pasul 3: Cum lucrăm împreună

 

După ce am stabilit ce s-a făcut deja și ce mai trebuie făcut, începe munca pe proiect. Pentru ca lucrurile să meargă exact cum îți dorești și pentru a primi conținutul cel mai potrivit pentru afacerea ta, sunt câteva așa-zise reguli de comunicare ce trebuie respectate:

 

  • Spune-ne ce ai nevoie, iar apoi lasă magia să se întâmple. Adică spune-ne ce să facem, nu cum să facem. Sigur, avem nevoie de tine ca să stabilim tonul comunicării și stilul acesteia, în linii mari. Doar că de aici încolo va trebui să ai încredere în expertiza creatorilor de conținut.

 

  • Pe cât posibil, oferă-ne câteva repere. E valabil mai ales pentru cei din industrii mai puțin cunoscute publicului larg sau pentru cei a căror activitate e extrem de specializată. Niște repere din domeniu ne ajută să ne orientăm mai bine în timpul procesului de research. Mai mult, ne arată cam ce au făcut competitorii și ce putem face noi pentru tine ca să te ajutăm să te diferențiezi.

 

  • Dă-ne un deadline clar și informații precise. La fel ca tine, jonglăm cu o mulțime de proiecte și avem nevoie să știm cum stăm, ca să ne ajute la managementul timpului. Termenele limită ne ajută să ne structurăm munca așa cum trebuie și să ne dedicăm cât mai eficient proiectului tău.

 

  • Fii limpede în comunicare. Orice intervine pe parcurs poate fi mult mai bine gestionat dacă anunți la timp. În plus, nu toate proiectele sunt bătute în cuie: multe sunt fluide. De exemplu, vrei să promovezi un anumit produs de pe site-ul tău, dar a apărut un context favorabil pentru altul. Noi ne adaptăm din mers, important e să ne anunți și să ne explici cum stă treaba.

 

  • Fă-ți o listă clară de obiective. Asta e valabil mai ales pentru cei care au în vedere o colaborare de lungă durată cu creatorii de conținut. Așadar, trebuie să știi foarte bine ce a fost făcut, ce urmează să fie făcut și ce necesită îmbunătățiri. Ca să nu riști să faci aceeași treabă de două ori. 

 

  • Ține mereu cont de strategia de conținut. Dacă am stabilit împreună că scriem 3 postări pentru social media pe săptămână sau 4 articole de blog pe lună, cam ăsta ar trebui să fie ritmul. La fel, dacă am stabilit zilele în care vor fi publicate postările sau articolele, ne ținem de ele. Altfel devine totul haotic, nu numai pentru noi, ci și pentru audiența ta. Odată ce a fost obișnuită cu un anumit ritm al postărilor, treaba e posibil să devină confuză dacă schimbăm ritmul din mers. Sigur, dacă apare ceva foarte important, merită făcută o excepție. Dar, în linii mari, e bine să avem un program pe care să ne bazăm.

 

  • Nu în ultimul rând, fii punctual! Nu doar la întâlniri, ci și în scris. Putem vorbi la telefon, pe Skype sau față în față ca să conturăm proiectul, însă promptitudinea e benefică pentru ambele părți. Merge treaba mai bine și mai cu spor.

 

Pasul 4: Momentul feedbackului

 

Cu asta se hrănește un content writer. Orice tip de feedback ne ajută să devenim mai buni în ceea ce facem. 

 

  • Fii proactiv atunci când oferi feedback: spune-ne exact ce mai trebuie îmbunătățit și, eventual, cum ar trebui să o facem. 

 

  • Poți oferi feedback atât pe măsură ce îți livrăm articolele, cât și la sfârșit de tot, când încheiem colaborarea pe un proiect. Feedbackul pe articole ar trebui să ne explice nouă, scriitorilor, cât de bine ne-am pretat pe brief, ce am înțeles și ce nu în legătură cu industria ta, dar și cât de adaptat a fost textul pentru nevoile audienței tale.

 

  • Pentru ca proiectele să iasă cât mai bine și feedbackul să fie cât mai relevant, nu lăsa chiar totul la libera interpretare a copywriterului sau a content writerului. Niște puncte de reper sunt întotdeauna binevenite, dar dacă nu ne-ai oferit nicio ancoră, iar textele noastre au avut anumite lacune, atunci motivul se află dincolo de capacitățile noastre de scriitori. Poate n-am avut cea mai bună comunicare, poate n-am înțeles exact ce îți dorești din partea noastră, poate ne scapă vreun trend din industria ta. De aceea punem mereu întrebări înainte să ne apucăm de treabă. Better safe than sorry.

 

În orice caz, scriitorii ăștia online sunt niște firi artistice și din cale-afară de sensibile. Lucrează cel mai bine atunci când știu că se bucură de încrederea clienților și că munca lor e apreciată la adevărata ei valoare. Pentru ei mai contează și chestiile următoare:

 

  • Să verifici portofoliul agenției/creatorului de conținut în loc să ceri articole sau mostre de postări înainte de a te hotărî definitiv dacă alegi să colaborezi cu ei sau nu. Poți vedea cum scriem direct la noi pe site sau intrând pe site-urile clienților noștri.

 

  • Să fii la fel de prompt cu plata precum ești cu feedbackul. Sau cum suntem noi cu articolele. Dacă ne-am încadrat cum trebuie în timp și în cerințe, e de bonton să te încadrezi și tu în timp cu plata. Altfel, o să ne găsești în stațiile de metrou, cu o pancartă pe care scrie „Will write for food” și o să ne ai pe conștiință. Doar am zis…

 

  • Să fii deschis, indiferent de rezultatele colaborării. Încrederea se clădește în timp și noi suntem pregătiți să ți-o câștigăm cum știm noi mai bine: prin conținut scris de calitate. Cât timp ești deschis și flexibil în comunicare, rezultatele nu doar că pot fi atinse, ci și depășite.

 

Cam asta ar fi. Nu uita că suntem aici să răspundem nevoilor tale. Ia-ne site-ul, întoarce-l pe toate părțile, fă comparații, cumpănește bine și dă-ne de veste dacă ai nevoie de noi. Gândește-te bine la fiecare nevoie și oportunitate în parte. Pune totul pe hârtie. Pune-ne toate întrebările care-ți stau pe limbă și încă vreo două-trei în plus. Promitem că așa vei avea parte de cea mai bună colaborare cu creatorul tău de conținut.