Despre oameni și marketing (în multe poze și puține cuvinte) - Nerds and Words

Nerds and Words

Despre oameni și marketing (în multe poze și puține cuvinte)

Teoria relevanței, dezvoltată de Dan Sperber și Deirdre Wilson ne spune că oamenii își doresc următorul lucru din partea celui care încearcă să le comunice ceva: să-i ajute să tragă un maximum de concluzii cu un minimum de efort cognitiv din partea lor. Știm deja că timpul petrecut online ne-a făcut și mai „leneși” din punctul ăsta de vedere: nu mai citim știri întregi, citim articole pe diagonală, iar uneori nu ne luăm decât după titlu când încercăm să ne punem la zi cu ce se-ntâmplă în țară și-n lume. E OK? Nu neapărat. Se întâmplă totuși? Da. Așa că azi vorbim oameni și marketing în cât mai multe poze și cât de puține cuvinte pot (ceea ce e o reală provocare pentru mine, cea poreclită în agenție Irina „3000 de cuvinte” Bădescu).

 

Ce (și de ce) cumpără de fapt oamenii

 

Simon Sinek Why People Nuy

Seth Godin People buy relationships and magic

 

 

Walt Disney Marketing Quote

 

3 oameni mari, aceeași idee: fiecare om își spune o poveste- despre el, despre lume, despre cei din jur. La fel, fiecare om are o hartă mentală unde își aranjează produsele și mărcile preferate în funcție de cât de bine se simte când le folosește, cât contribuie la consolidarea statutului și a menținerii aparențelor pe care le-a construit, cât de bine se sincronizează cu narațiunea sa personală. E o chestiune de valori, de gusturi, dar și de calitate și de cât de bine știi să te pliezi pe acest univers al consumatorului. Mai e vorba și de compatibilitatea dintre personalitatea brandului tău și personalitatea audienței-țintă, dar despre asta voi vorbi în articolul următor (promit!).

 

„Harta” pe care și-o fac în mod inconștient consumatorii arată la fel ca harta pe care trebuie să ți-o faci și tu atunci când îți analizezi competiția ca să te hotărăști asupra poziționării (de notat aici e că poți folosi orice set de atribute pe cele două axe, cât timp sunt relevante pentru tine, compania și produsul pe care-l oferi):

Marketing Perceptual Map

 

Ce contează de fapt atunci când încerci să (te) vinzi

Hubspot importance of trust during COVID-19

Content marketing drives trust and revenue

 

Marketing principles of simplicity

 

 

Marketing principles: think like a customer

 

Potrivit celui mai recent raport State of the Digital, de la Hootsuite și We Are Social, oamenii se așteaptă ca brandurile de la care cumpără să fie mai transparente în comunicare, să facă un efort înspre a crea și a susține obiceiuri sănătoase în rândul consumatorilor lor, să dezvolte în continuare părțile legate de experiența consumatorului și să facă în așa fel încât să încurajeze conexiunile și legăturile dintre oameni, atât în interiorul contextului de brand, cât și în afara lui. 

 

Deci e vorba despre simplitate și comunicare directă, transparență și, din nou, despre valori. Pentru că o comunitate se întemeiază și se susține pe termen lung pe baza unor valori comune, nu-i așa? La un nivel superior, e vorba despre înțelegerea nevoilor consumatorilor și a psihologiei lor. Fără această bază, va fi greu să sincronizezi mesajele cu așteptările clienților și să oferi acea experiență pe care și-o doresc cu toții. În marketing, e esențial să pleci de la client și de la nevoile lui și să-ți dezvolți produsul și imaginea de acolo. Studiind potențialii clienți și piața îți găsești acel „de ce” despre care vorbește Simon Sinek în cartea lui și de la care trebuie să pornești în dezvoltarea modelului de business.

 

Nimic nu vinde mai bine ca o poveste bine spusă

 

Storytelling and storyselling

 

Hubspot about storytelling in marketing

 

 

Branding design quote

 

 

Brafton Digital Marketing Essential Marketing Quotes

 

Experiențele contează. Felul în care îți construiești povestea contează. Felul în care o comunici publicului contează. Felul în care îți integrezi consumatorii în poveste contează. Zilele când toată comunicarea era cu și despre companie, iar produsul sau serviciul oferit era eroul venit să salveze ziua și să rezolve problemele clienților sunt demult apuse. Astăzi, clientul e eroul și e nevoie să găsești idei din ce în ce mai inovatoare care să-l facă să se simtă ca atare.

 

Gaston Legorburu și Darren McColl, autorii cărții Storyscaping – Stop Creating Ads, Start Creating Worlds, vorbesc deja de o trecere de la storytelling la storyscaping, pentru că, nu-i așa?, a asculta o poveste este un act pasiv, oricât ai fi tu de erou în acea poveste. Trebuie cumva s-o trăiești tu însuți și s-o înmagazinezi în rezerva personală de experiențe ca să te poți conecta cu adevărat la ea și ca să însemne ceva în viața ta. 

 

În cartea pe care tocmai am citat-o, autorii dezvoltă modelul lor de storyscaping pe care l-au elaborat la Sapient Nitro și cu care au ajutat zeci, poate sute de companii să-și revitalizeze eforturile de marketing, îndreptându-le mai mult către client și către o zonă experiențială, în care povestea poate fi trăită și integrată ca atare:

 

 

Cu dedicație pentru colegii din MarCom

 

Marketing Quote: Against Disruption

Social media is about psychology and sociology

Skills of a social media manager

 

Neglected social platforms

 

 

People don't have short attention spans

 

 

Human-Centered marketing by Hubspot

 

 

Marketing people quote

 

 

Vouă nu vă zic nimic, că înțelegeți care-i faza. Am strecurat câteva inspiraționale și pentru voi ca să nu ziceți că nu mă gândesc la „colegii de suferință”. Ultima poză e cu dedicație specială și un memento al faptului că uneori ne trebuie un „detox”, oricât am fi noi oameni de marketing și de social media. Pentru că tot deconstruind și optimizând chestii în timpul liber, te rodezi mult mai repede. Și ajungi să te și blazezi mai repede. 

 

Comunicarea și publicitatea sunt niște chestii tare faine și majoritatea dintre noi am ajuns în industrie din pasiune, nu din greșeală, cum se întâmplă la multe alte joburi. Însă sabia asta are două tăișuri și nimeni nu-și dorește ca pasiunea care l-a mânat să-și urmeze visul să se transforme în coșmarul care-i mănâncă viața și-l trezește din somn la 3 dimineața. 

 

Marketing fără copywriting de calitate nu se poate

 

Marketing quote: ads and editing

 

K.I.S.S. (a nu se confunda cu KISS- trupa) e un principiu în design „patentat” de cei din marina americană prin anii `60 și preluat de atunci de toți autorii și instructorii specializați în graphic design, UX/UI design, copywriting și așa mai departe. Înseamnă „Keep it simple, stupid!”. Asta aud de când lucrez în domeniu, asta vă transmit și vouă. 

 

 

Copywriting tips about simplicity

 

Încă o mostră de simplitate, însă pe asta aș dori s-o „atac” cu un contraexemplu din aceeași sferă, preluat din cartea Cum să scrii reclame de succes – Învață regulile nescrise ale copywritingului, de Dominic Gettins (prima carte de profil pe care am citit-o înainte să fac masterul în publicitate și să mă apuc să lucrez în copywriting și content writing; și domnul Gettins zicea ceva de K.I.S.S., deci probabil la el am aflat prima oară de principiul ăsta):

 

Funny copywriting example

 

Pot să garantez că asta o să vândă mai bine. Pentru că hey- nebănuite sunt căile și aplicabilitățile umorului. Asta-mi amintește de un stand sau terasă de la festivalul pe care-l organizează primăria din Sinaia în fiecare toamnă. N-aveau cine știe ce reclame agățate, nu făceau nimic „flashy” ca să te determine să bei de la ei (la urma urmei erau vreo 20 de terase care aveau mai mult sau mai puțin aceleași prețuri și ofereau aceleași produse, mușteriii erau mult prea numeroși, iar când cererea depășește oferta, nu prea e nevoie să te zbați cu marketingul- mai mult de-un nume și-o siglă și, eventual, un meniu nu-ți trebuie). În schimb agățaseră o foaie pe care scria că „Cea mai bună legumă e țuica fiartă”. Puteți ghici și voi de la ce stand/terasă mi-am luat de băut în seara aia.

 

Marketing quote: simplicity is hard

De-asta zicem noi, la Nerds & Words, că Scriem și rescriem. Nu există un prim draft perfect, iar în spatele tuturor campaniilor și articolelor super-citite stă multă, multă editare. De-aia nu-i bine să te atașezi de idei și concepte: pot fi primele care pică la feedback și la editare. No hard feelings- it’s just how this business works.

 

Marketing advice: avoid copywriting best practices

 

Asta mi se pare super relevantă pentru cei care își doresc să se pregătească pentru munca în domeniu și sunt dornici să „fure puțină meserie”, așa că o să insist un pic pe subiect. Fie că vreți din tot sufletul să învățați, fie că vreți doar un curs în plus de pus la CV, aveți mare grijă în ce vă băgați. E valabil pentru toate domeniile, nu numai pentru copywriting sau industria creativă. Mai nou, oricine a investit puțin în personal branding se poate recomanda ca „expert” în ceva anume și poate ține cursuri pe bani grei. Iar rata de ocupare e mereu măricică pentru că seeing is believing și pentru că, din păcate, plecăm la drum atât de prost pregătiți, încât atunci când vrem să schimbăm macazul și să ne reorientăm, nici măcar nu știm de unde să apucăm problema. 

 

În plus, o mare problemă, din punctul meu de vedere, e că răsar din ce în ce mai multe firme și traineri care îți propun să-ți transformi pasiunea în business și-ți arată ei cum poți scoate bani ținând și tu cursuri și webinarii pe nișa ta, vânzând astfel iluzia că oricine poate deveni un astfel de antreprenor și mentor pentru ceilalți. Ceea ce nu e cazul. Dacă vreți să învățați ceva ca lumea, informați-vă ca lumea, uitați-vă după acreditări, faceți un background check al titularului de curs, fiți atenți la recenzii (care, de multe ori, pot fi moderate, astfel încât să nu apară decât cele pozitive sau, și mai rău- scrise de oameni plătiți pentru asta) și încercați să vorbiți cu oameni care au urmat cursul respectiv ca să vedeți cât i-a ajutat. Asta e valabil pe piața din România. Altfel- există Udemy, Coursera și tot felul de astfel de platforme online unde treburile sunt puțin mai transparente, iar ratingurile reflectă mai bine realitatea. Plus că primiți și certificat de absolvire, iar în funcție de notorietatea celor care organizează cursul e posibil să vă fie cu adevărat de folos la CV.

 

Vă spun asta din proprie experiență: acum câțiva ani am vrut să mă apuc de graphic design și am încheiat un contract cu niște băieți care păreau pe bune și pe treaba lor. Cursuri scumpe, acreditate de Ministerul Educației, cică, tutoriat și tot tacâmul. Dar când intrai, primeai pur și simplu niște tutoriale de Photoshop pe care le puteai găsi cu ușurință pe YouTube, iar când dădeai refresh paginii sau te duceai la următorul curs, înainte să se încarce complet pagina textul apărea în poloneză. Mi-am dat seama după cât de bine era făcută platforma că urmează să pierd niște mii de euro aiurea, așa că m-am certat cu ei până când mi-au reziliat contractul (nu plătisem nici prima tranșă încă, dar ei insistau că după 2 săptămâni de folosit platforma trebuie să le plătesc tot cursul). Deci, încă o dată, grijă mare unde și de la cine învățați. Aici sunt banii și timpul dumneavoastră.

 

 

Avoid creative burnout in marketing

 

Una din regulile de bază în content marketing e că trebuie să ai un mix bine dozat de conținut propriu și original și de conținut preluat din alte părți, din industrie. În plus, trebuie să știi să menții un echilibru sănătos între postările promoționale și cele care îi interesează pe urmăritori. Deci atunci când stai prost cu ideile, un pic de research pe marele internet te scoate din impas. Sau dă-i cu empatie: ție ce ți-ar plăcea să vezi când intri pe pagina ta de Facebook sau de Instagram? Ce ai văzut în altă parte și ți se pare că ai putea duce la un nivel superior în strategia pentru brandul tău sau al brandului pentru care lucrezi? Nu uita să ții o evidență clară a ideilor și subiectelor de abordat, unde ți-e ție la îndemână. Oricât de criptică și de dezorganizată ar putea părea pentru alții, tu s-o ai ca să ai de ce să te legi în zilele alea în care Mercur nici în retrograd nu vrea să se pună.

 

Marketing tip: own an emoji

 

Nici asta nu-i o idee rea. Și am văzut-o implementată și pe la noi, spre exemplu la SocialBee.io, care au monopolizat borcanul cu miere și albina:

 

SocialBee.io Newsletter

SocialBee.io Newsletter

 

Sau la noi, care am monopolizat emoji-ul ochelarist (că deh, nărzi suntem):

 

 

Poate că emoji-ul ăla hiperutilizat, care râde cu lacrimi, nu mai e considerat cool de către Generația Z, însă celelalte încă n-au problema asta. În plus, se tot adaugă chestii noi pe lista de emoji-uri- dacă nu lunar, măcar semestrial. Mai mult, se pare că 92% din utilizatorii de internet folosesc emoji-uri, iar fățucile astea în sine au și darul de a crește engagement-ul postărilor și de a le da un aer mai prietenos, mai personal. Însă nici leacul nu-i cu sacul: nu puneți prea multe, ca să nu vă pierdeți audiența pe drum.

 

Marketing prin conținut, creative burnout, writer’s block- am trecut prin toate

De când tot scriem și rescriem era și normal să se întâmple asta. Partea bună e că facem cu rândul la writer’s block, așa că oricând pică unul, mai sunt câțiva în spate pregătiți să-i ia locul și să-ți preia proiectul. Deci nu-ți face griji- ce nu ne omoară ne face mai buni la ce facem și mai puternici (la optimizare SEO și generat idei, bineînțeles). Folosim și emoji-uri în comunicare, avem empatia la noi, știm cum să punem în balanță nevoile tale și pe cele ale audienței, facem research ca lumea și livrăm conținut de calitate cât ai zice „Ok, Google!”. Pe scurt: ne place marketingul și se vede. Dacă vrei să colaborăm pe un proiect anume, dă-ne de veste și hai să facem chestii faine împreună!

 

Surse:
Snappa Blog
Brafton Blog
Hubspot pe Insta
The Marketing Millennials pe LinkedIn
DigitalMarketer pe LinkedIn
Pentru majoritatea pozelor, numele autorului e menționat în postare.