Content Marketing - între straturi de realitate și virtualitate - Nerds and Words

Nerds and Words

Content Marketing – între straturi de realitate și virtualitate

“Nu ştiu alţii cum sunt, dar eu, când mă gândesc la locul naşterii mele, la casa părintească din Humuleşti, la stâlpul hornului unde lega mama o şfară cu motocei la capăt, de crăpau mâţele jucându-se cu ei…”

Pardon, cred că am încurcat straturile de realitate.

Nu știu alții cum sunt, dar eu, când mă gândesc la realitate, mă gândesc la straturi. Fâșii. Layers. Straturi de comunicare, de înțelegere, de existență, suprapuse, formând, de bine, de rău, înțelegerea actuală pe care o avem asupra lucrurilor. În prezența sau absența nivelului de concretețe sau de abstracțiune al lor. Mă mai gândesc la cum straturile astea nu sunt etanșe, lipite perfect unul de altul. Astfel, în spațiul dintre ele pot apărea oricând alte și alte layere.

Poate și mai interesant e că și atunci când mă gândesc la content marketing, mă gândesc tot la straturi. Stratul de scris conținut, stratul de corectat și editat conținut, stratul de social media management, stratul de buget alocat fiecărei fâșii de marketing etc.

Nu e de de mirare, deci, că am ajuns în situația în care combinăm straturi de content marketing cu fâșii de realitate. Nu e de mirare că…

Începem să ne îndreptăm spre XR (adică VR, AR și MR)

Confuji? Dacă da, îmi pare rău, deoarece corect este sa fiți confuzi. Ca să trec din fâșia de glumă în stratul de expunere serioasă, trebuie să aduc aminte că pomeneam, într-un articol anterior, despre diferența dintre content static și content interactiv. La partea de content interactiv, am ajuns sa discut despre XR (Extended Realities) și despre avântul pe care-l iau în cadrul marketingului diverse tehnologii care modifică sau suprascriu realitatea actuală, anume cele trei tipuri de XR: 

  • Virtual Reality (VR) – în care utilizatorii au la dispoziție căști VR și controllers pentru efectul de imersiune totală într-o lume complet virtuală.
    – Beko Slow Juicer – CGArtefacts – link
    – Manway Hard Skills – CGArtefacts – Training – link
    – Lecție de anatomie în 3D – UniVRse – link
  • Augmented Reality (AR) – Layers (straturi) de grafică virtuală aplicate prin intermediul dispozitivelor mobile direct peste lumea reală.
    – Veranda Mall – Lifestyle de Obor – link
    – Lidl România – Lidl Sneakers – link
    – Coca-Cola România – Coca-Cola Christmas Truck – link
  • Mixed Reality (MR) – un amestec de AR și VR care oferă conținut interactiv pe care oamenii îl pot manipula.

Considerate a fi cele mai mari inovații tehnologice de la apariția internetului încoace, XR se referă la spectrul de experiențe care estompează linia dintre straturile lumii reale și straturile uneia simulate, incluzând realitatea virtuală (VR) și realitatea augmentată (AR) sau orice mix dintre cele două (MR).

Există o cerere din ce în ce mai mare din partea consumatorilor pentru adoptarea XR, iar această creștere este un indicator puternic al existenței din ce în ce mai multor consumatori care doresc să experimenteze mult mai fidel lucruri complet exterioare mediului în care-și îndeplinesc rutina. Mult mai fidel decât mediul foto sau video.

Popularitatea XR înseamnă că brandurile inovatoare de pe planiglob valorifică deja capacitățile ofertante captivate de XR pentru a stimula creșterea economică a diverselor tipuri de afaceri. Ca întotdeauna, s-a început cu extinderea domeniului pornografiei. Dincolo de asta, drept canal pentru furnizarea de informații, XR poate deriva și plasa în mod eficient nenumărate date noi despre utilizatori în moduri care anterior erau imposibile și inimaginabile. Trendurile Accenture’s Technology Vision arată că, la nivel global, 52% dintre întreprinderi elaborează deja o strategie XR, iar 79% consideră că XR va avea un impact global interindustrial uriaș în următorii ani.

Da, probabil vom avea nevoie de foarte multe norme GDPR noi în plus pe viitor.

Beneficiile pentru utilizatorii tehnologiilor XR sunt evidente: faptul că datele contextuale devin o parte activă și binevenită a procesului lor decizional. Spre exemplu, când am ajuns la AR articolul trecut, am vorbit despre Sephora Virtual Artist, un tool prin care-ți poți uploada cu destul de mare acuratețe chipul (poza tip portret) și cu o și mai mare acuratețe poți aplica machiaj din confortul propriei locuințe. Dar acesta este un exemplu extrem de cuminte, iar posibilele aplicații ale XR sunt mult mai multe.

Mult mai multe exemple de aplicații XR:

Crearea de conținut

Procesul creativ de generare a conținutului promoțional pentru un brand poate fi sporit. Prin puterea XR, conținutul capătă o dimensiune complet nouă, mergând dincolo de cuvintele și imaginile de pe un ecran. Această libertate oferă mai multă flexibilitate pentru facilitarea comercializării. Cu cât mai interactiv conținutul, cu atât mai mari posibilitățile de comercializare.

Stocarea de conținut 

Poziționarea și promovarea strategiilor de marketing asociate cu un produs devin mai eficiente. Rolul pe care XR îl joacă în asistarea acestui lucru este cel al mutației: cu mai multe opțiuni XR disponibile, conținutul poate fi declinat în moduri din ce în ce mai creative, incluzând holograme și experiențe AR. Asta ar putea redefini până și modul în care privim indicatorii de performanță asociați campaniilor de marketing. Privim, la propriu.

Comunicarea în vânzări

Datorită potențialului tehnologiilor XR, efortul echipei care lucrează de la distanță la campanii de marketing se va diminua. Adio Zoom, bine ați venit, XR!, care vor oferi oamenilor din marketing posibilitatea de a se conecta instant unul cu celălalt și de a discuta strategia ca și cum ar fi unul lângă altul. 

Campaniile interactive XR

Acestea se referă la crearea unei experiențe captivante pentru consumator. Din fericire, calibrul hardware-ului disponibil pentru clientul de rând s-a îmbunătățit considerabil, datorită transformării digitale. Fiecare smartphone este acum capabil de a procesa tech AR, care a dat deja frâu liber multor strategii de marketing de tip nou pe piața generală. Cu VR încă sunt probleme, așa cum vom vedea mai departe.

Transformarea digitală a divertismentului

Industria jocurilor video e cel mai probabil, alături de industria pornografică, unul dintre marii beneficiari ai tehnologiilor XR. Totul, de la modul de joc, la controllerele fizice, devine cu mult mai imersiv. Deși, cu căștile complet VR încă sunt probleme, așa cum vom vedea mai departe.

Sună periculos, trage realitatea virtuală mai jos!

Acum iar se lovesc cap în cap în capul meu 2 straturi. O fâșie de realitate, de experiență personală, și una de profesionalism. Încep cu cea din urmă: marketingul, în sine, va beneficia enorm pe viitor de pe urma dezvoltării tehnologiilor XR din ce în ce mai fidele realității. Indiscutabil.

Acum, experiența personală:

XR, și poate mai ales VR, reprezintă o tehnologie periculoasă, momentan, fiind abia creată și încă netestată pe marea majoritate a cetățenilor Planetei Pământ. E bine să o întâmpinăm, cu toate straturile noastre, cu retincență și atenție, la început.

Că la urma urmei, straturile realității viitorului vor fi în mare parte virtuale, e inevitabil. Însă importantă în primul rând rămâne integritatea corpului uman.

Am pățit-o urât cu casca VR a unui prieten

După o expunere continuă de doar jumătate de oră. A început cu ceva senzații ciudate de electroșoc al creierului în timpul somnului în prima seară, apoi am continuat cu insomnii complete câteva zile, care au dus la alte probleme de sănătate de moment. Toate au trecut în afară de una: de acum un an, în fața oricărui ecran, sunt nevoit de port ochelari de protecție împotriva luminii albastre (bluelight). Deși, înainte de folosi jumătate de oră casca VR, nu am avut în viața mea sensibilități de genul.

Și nu sunt singurul sensibil al planetei. Dimpotrivă, marea majoritate au probleme serioase de adaptare la utilizarea căștilor VR în sesiuni mai mari de 5-10 minute. Nu cred că dorește momentan vreun brand, mic sau mare, să se asocieze all-in, până la capăt, doar cu un tip de comunicare prin intermediul căreia se poate ajunge la grețuri, episoade de dat la rațe, insomnii sau probleme pe termen lung cu ochii.

Dincolo de toate astea, care ar fi cele mai rele dintre cazuri, chiar și în timp ce elimină barierele fizice și distanța dintre oameni, rămâne o problemă: cele mai multe aplicații de tip XR nu simulează beneficiile reale ale implicării interpersonale. Implicarea de acest tip este și va fi un layer extrem de serios pentru umanitate, așa cum am ajuns s-o știm.

Și ca să reajung în fâșiile de umor, dacă ar fi să mă întrebați care dintre scriitorii clasici s-ar bucura cel mai mult de o cască VR de ultimă generație, răspunsul meu cred că ar fi Ion Creangă – și ar numi-o o drăcie dată dracului! Însă acesta-i doar stratul meu, nu știu alții cum sunt.

Așa că până una alta, rămâne să ne auzim în continuare pe pagina normală de contact Nerds & Words, unde putem discuta interactiv ceva mai mult despre nevoile tale de conținut static.