Nerds and Words

comunicarea în mediul online

Comunicarea în online – știința sau artă?

Subiectul despre care scriem azi este unul care ne place mult: Comunicarea în online – știința sau artă?

Azi discutăm despre comunicarea în mediul online. Mai exact, dezbatem o dilemă pe care o auzim adesea de la clienții noștri. Cum ar trebui să fie textele brandului meu – fun, creative, cheeky sau informative, formale, serioase?

Cum adesea se întămplă în viață, răspunsul este undeva la mijloc. Însă hai să despicăm firu-n patru, cum ne place să facem și să ajungem la o concluzie aplicabilă universal. 

În primul rând, de ce scriem?

Deși a devenit aproape parte din natura noastră să avem activitate pe Internet, comunicarea în mediul online are, la baza, un scop. Este cu atât mai important atunci când ne raportăm la comunicarea unui brand față de audiența lui. Nu uitați de importanța poveștii în comunicare.

Prin urmare, prima întrebare la care trebuie să răspundem este de ce?

Printre cele mai comune motive, se numără și:

  • Brand awareness;
  • Conversii; (chiar, uite aici un text despre importanța unui CTA eficient)
  • Îmbunătățirea relației cu clienții;
  • Informare și educare; (nu uita: copywriting bun ajută companiile să crească)
  • Păstrarea relevanței.

Cel mai probabil răspunsul este multiplu, ceea ce e firesc. Este important, totuși, ca strategia de comunicare să fie delimitată foarte clar pe piloni. 

De exemplu, dacă scopurile comunicării sunt de informare și pentru conversii, este relevant ca la începutul lunii să segmentați eforturile de comunicare în funcție de fiecare scop individual.

Astfel, veți ști exact cât timp și resurse să alocați fiecaruia în parte, în funcție de prioritate. Și veți putea determina periodic dacă strategia dă randament sau nu prea. 

În plus, e important de reținut că scopul se poate schimba de la o lună la alta. De exemplu, în noiembrie, de (unul dintre) Black Friday, scopul principal este adesea cel de a crea conversii. 

Într-o lună ca august, când lumea e, în general, pe plajă, scopul ar putea fi cel de păstrare a relevanței. Adică să nu dispară complet tone of voice-ul brandului din feedul oamenilor, deși probabil că ei oricum nu vor acorda prea multă atenție. 

Dar hei, prezența în subconștientul omului e adesea mai relevantă decât cea în mintea conștientă! 🙂

Apoi, ce vrem să transmitem?

Se spune că trăim în “Human Era” – o perioadă în care brandurile se comporta ca oameni, iar oamenii se comportă ca branduri. În plus, de când cu combinația influencer + om real + om de advertising + vedetă din ce în ce mai cunoscută pe social media, delimitarea brand-om e din ce în ce mai greu de făcut. Dap, infleuncer marketing te poate ajuta să-ți crești afacerea

Așadar, așa cum tu, individul, ai un set de valori. Ai o personalitate anume și un mod specific de a interacționa cu cei din jurul tău, aceleași așteptări există și de la business. 

Am discutat în detaliu despre valori aici, fiindcă sunt un aspect atât de important al oricărei afaceri de succes. 

După ce ai setat cine e brandul, ce valori are și ce fel de abordare preferă, îți va fi mult mai ușor să determini ce și cum să comunici. Și, nu în ultimul rând, ar mai fi un detaliu deeestul de important de luat în considerare.

Publicul țintă

Dacă ai mai citit articolele noastre de blog, vei ști ce mult ne place să întrebăm clienții “care e publicul vostru țintă?”… și cât de mult nu ne place să auzim “toată lumea!” 🙂 

Așadar, una dintre cele mai importante condiții în determinarea unei strategii de comunicare este să ne segmentăm piața și să ne cunoaștem extrem de bine publicul. Nu mai e nevoie să spunem că dacă vorbim cu adolescenți ne adresăm într-un fel, dacă vorbim cu corporatiști de 50 de ani ne adresăm în alt fel.

Concluzie – comunicarea în mediul online: artă sau știință?

Hmm.. ambele, desigur! 🙂

Adevărul e că atunci când vine vorba de consolidarea unei relații cu audiența ta, nu există o formulă standard. Luând în considerare elementele discutate mai sus, plus niște research, plus niște trial and error, de abia atunci poți determina care este soluția ideala pentru businessul tău.

Și plot twist: nu există un singur răspuns corect. Pentru că lumea e în continuă evoluție, principiile oamenilor se schimbă în timp și noile provocări culturale produc schimbări fundamentale în percepția noastră asupra brandurilor.

Deci, la fel ca în orice relație, timpul, grija, creativitatea și respectul vor aduce cele mai bune rezultate pe termen lung.

Am încercat să discutăm și să răspundem: Comunicarea în online – știința sau artă?

Caută-ne cu un telefon sau un mail ca să răspundem la și mai multe 🙂 Servicii de social media și tot tacâmul.